Dette framgår av en høringsuttalelse fra Oslo kommune om arbeidet med Nasjonal transportplan 2018– 2029. Et flertall bestående av Ap, SV MDG, KrF, Venstre og Rødt vedtok uttalelsen under bystyremøtet sist onsdag.
– Utvidelsen er ikke i tråd med de overordnede klimamålene. Derfor går Oslo mot en tredje rullebane på Gardermoen, heter det i en høringsuttalelse fra Oslo kommune i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2029, skriver Dagsavisen.
Flertallet i Oslo bystyre vil heller ha en større satsing på lyntog mellom store norske byer og til utlandet.
– Vi må planlegge for en klimavennlig fremtid. Da må vi bygge ut jernbanen i stedet for å legge til rette for enda mer flytrafikk, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
I februar anbefalte Avinor utbyggingen av en tredje rullebane da transportetatene presenterte sine planer for kommende nasjonale transportplan i februar. Tog ble avvist fordi det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
– Prognosene tilsier at transporten vil fortsette å øke og at det blir behov for en ny rullebane rundt 2030, skrev Avinor i sin rapport.
No comments:
Post a Comment