Det er konklusjonen i en ny rapport fra Havarikommisjonen. Helikopterulykken ved Turøy 29. april kostet 13 mennesker mistet livet.
«På dette stadiet av undersøkelsen finner Havarikommisjonen det mest sannsynlig at ulykken var forårsaket av et utmattingsbrudd i ett av de åtte andretrinns planetgirene. Utmattingsbruddet synes å ha utviklet seg uten at dette ble fanget opp av de eksisterende eller supplerende systemer som skal varsle om feil som er under utvikling. Det er ikke fastslått hvordan sprekken oppsto» heter det i en pressemelding tirsdag kveld.
Girboksen var i trafikkulykke
En annen ny opplysning som kommer frem i rapporten, er at girboksen om bord i det forulykkede helikopteret var involvert i en trafikkulykke på vei i 2015, skriver Bergens Tidende.
«Girboksen var inspisert, reparert og frigitt for flyging av fabrikanten før den ble installert i LN-OJF i januar 2016. Om det er en sammenheng mellom denne hendelsen og innledningen og veksten av et tretthetsbrudd, er under etterforskning” skriver Havarikommisjonen i sin rapport.
Havarikommisjonen viser også til flere likhetstrekk mellom ulykken ved Turøy og ulykken utenfor Skottland i 2009, skriver avisen.
Også i 2009 løsnet rotoren fra et Super Puma-helikopter i Nordsjøen. 16 mennesker mistet livet i styrten utenfor Skottland. Granskingsrapporten peker på samme svikt som i helikopteret som styrtet ved Turøy: Tretthetsbrudd i øvre sett av planetgir i girboksen.
Girboksen inneholder flere såkalte planetgir. Det vil si at flere tannhjul roterer inne i et større solhjul.
Planetgirets funksjon er å redusere turtallet fra motoren til rotoren.
Motoren går med 23.000 omdreininger i minuttet, mens rotoren har 265 omdreininger i minuttet. Det betyr at hovedgirboksen blir utsatt for enorme krefter.
Krasjet i Australia
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen forteller at girboksen var utsatt i en veilulykke i Australia, der girboksen skulle monteres på et annet helikopter enn det som styrtet ved Turøy.
- Bilen girboksen ble transportert i, var utsatt for et uhell. Girboksen ble da påført skade. Senere ble girboksen sendt tilbake til fabrikanten, Airbus Helicopters, som gjennomgikk og godkjente den for bruk, hvorpå den ble installert i ulykkeshelikopteret, forteller Halvorsen.
-Kan det være en sammenheng mellom denne trafikkulykken og tretthetsbruddet?
- Vi har verken sett at det er en sammenheng, eller at det ikke er en sammenheng. Vi har med dette poenget i rapporten, fordi det er mange som vet om dette, og det er viktig å få frem at vi er kjent med ulykken i Australia og vil undersøke det videre, sier Halvorsen.
Han sier at det er mange ting som kan initiere et tretthetsbrudd, deriblant en slik fysisk smell.
- Men samtidig peker vi jo på at det er mange likhetstrekk mellom ulykken ved Turøy og den som skjedde utenfor Skottland i 2009. Da kan man jo trekke den konklusjonen man vil av det, sier Halvorsen.
Utelukker dårlig vedlikehold
- Det betyr kanskje at det kan være en større, strukturell feil?
- Det kan vi ikke si noe sikkert om nå. Det vi har gjort nå, er å utelukke de andre mulige forklaringene vi har hatt, og sagt at vi tror ulykken ved Turøy skyldes et tretthetsbrudd i det som heter andretrinns planetgir. Det er der utmattingsbruddet har oppstått. Vi ser mange likhetstrekk med 2009-ulykken, men også forskjeller, sier Halvorsen.
En av de store forskjellene, er at girboksen i 2009 produserte metallspon som var synlig. Det har man ikke funnet denne gangen.
- Det betyr at vi mener dette var en feil som var umulig å detektere med vanlige vedlikeholdsrutiner, sier Halvorsen.
- Betyr det at dere frikjenner operatøren CHC, og peker mot produsenten, Airbus?
- Vi sier at dette har ingenting med vedlikeholdet å gjøre. Så langt i våre undersøkelser kan vi ikke se at det har vært mulig å oppdage denne feilen, sier avdelingsdirektøren.
Enorme krefter
Havarikommisjonen sier nå at de utelukker både feil med støttestagene og feil i det såkalte “conical house”. Airbus har tidligere stått hardt på at det ikke kunne være feil med girkassen, og har pekt på mulig feil med stagene.
Det ville i så fall ha betydd et større ansvar på operatøren, som skal vedlikeholde stagfestene.
1. juni sendte Havarikommisjonen ut en ny foreløpig rapport om ulykken ved Turøy. Etter å ha gjennomført metallurgiske undersøkelser av deler i girkassen, mente Havarikommisjonen å ha funnet klare tegn på tretthetsbrudd i et planetgir.
LES OGSÅ:
Dette er de omkomne i helikopterulykken
I 2009 løsnet rotoren fra et Super Puma-helikopter i Nordsjøen. 16 døde.
Airbus frikjenner Super Puma-modellen
Helikopterulykken: Alt normalt før hovedrotoren falt av
- CHC kunne ikke oppdaget feilen som trolig førte til helikopterstyrten
No comments:
Post a Comment