Oslopakke 3-forhandlingene har foregått mellom politikerne i Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og lederne for Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Forhandlingsleder har vært veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Fra Oslo har samferdsels og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Eirik Lae Solberg (H) og Andreas Halse (Ap) deltatt.
Fra Akershus fylkesordfører Anette Solli (H), Solveig Schytz (V) og Tonje Brenna (Ap)
Ble enige om en avtale søndag kveld, en måned på overtid.Oslopakke 3 må ha tilslutning fra Oslo bystyre, fylkestinget i Akershus fylkesting og til slutt godkjennes av Stortinget.
Tøffe forhandlinger
Det har vært tidkrevende forhandlinger. Reforhandlingen av Oslopakke 3 var en måned forsinket. Også søndag kveld, da avtalen skulle signeres, ble det forsinkelser.
Forhandlingene har vært tøffe, innrømmet partene under pressekonferansen, som var på perrongen på Majorstuen T-banestasjon.
– Vi var grunnleggende uenige om flere ting. E18-utvidelsen vestover har vært det vi har vært mest uenige om, men jeg synes vi har kommet fram til et godt kompromiss, sa samferdsel- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).– Vi har enige om å være uenig, røpet hun.
– Vi har vært langt fra hverandre, innrømmet også fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H).
Men begge berømmet de andre forhandlingspartene for godt arbeid for å bli enige.
– Vi er blitt så godt kjent at vi har begynt å planlegge ferie sammen, sa Solli.
– Det er litt uklart om det blir bilferie eller fottur, bemerket Oslo Høyres Eirik Lae Solberg.
Erna Solberg advarer om pengeknipe for Oslopakke 3
Tre av fire kroner fra det bilister betaler i bomstasjoner langs vei skal gå til kollektivutbygging i Oslo og Akershus.
Men økte bompriser og statlige tilskudd er neppe nok til å finansiere alt i pakken, advarer statsminister Erna Solberg (H).
Hun tror kommunene må bla opp mer for å finansiere Oslopakke 3, som er holdt orientert om forhandlingsprosessen.
– De må klargjøre hvordan de skal finansiere det kommunene har ansvar for. Det er ikke nok inntekter fra bompenger og statlige ordninger til å finansiere dette. De må tenke gjennom hvordan de skal bidra totalt for å få dette til, sier Solberg til NTB.
– Når du skal gjøre mye på kort sikt, vil man trenge mer penger for å få det til, sier hun.
Solberg påpeker at reglene for statens bidrag er klare: 50 prosent av kostnadene for store prosjekter. I Oslopakke 3 dreier det seg om Fornebubanen og den nye sentrumstunnelen for T-banen.
Samferdselsministeren: Bompengesatsene kan oppfattes usosialt
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier det er lokalpolitikerne i Oslo og Akershus som må forklare innbyggerne nivået på de nye bompengetakstene.
– Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.
– Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.
– De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien. Men det blir en sak som Oslo og Akershus må forklare innbyggerne, sier han.
Bærumsordføreren om Oslopakke 3-avtalen: – For lenge å vente åtte år på Fornebubanen
No comments:
Post a Comment