Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen sier at ulykken skyldes en teknisk svikt ved helikopteret:
-Dette er en teknisk ulykke og skyldes ikke menneskelige feil, sier Halvorsen.
Ulykken var en direkte følge av at rotoren «forlot» helikopteret.
Letingen satt på vent
Tirsdag ettermiddag blåste det for mye på havaristedet til dykkerne kunne fortsette sitt arbeid, men dette vil bli gjenopptatt straks været tillater dette.
Havarikommisjonen frykter at de fortsatt mangler viktige komponenter.
Leter fortsatt
Tirsdag ettermiddagmøtte Statens havarikommisjon for transport pressen inne på marinebasen Haakonsvern ved Bergen.
Utover hangargulvet ligger store mender vrakdeler og forteller sitt tause språk om ulykken.
-Skjedde veldig fort
-Ting er helt normalt inntil ulykken inntreffer. Deretter skjer alt veldig fort. Vrakdelene er veldig sammenfiltret, og vi sorterer dem nå før vi flytter dem til vår base på Kjeller, sier Halvorsen.
Den første transporten fra Haakonsvern til Lillestrøm kan starte alt onsdag.
Strid om årsak
Helikopterprodusenten Airbus har slått fast at ulykken ikke kan skyldes brudd i hovedakselen.
- Denne informasjonen har ikke vi, svarer Luftfartstilsynet.
Tirsdagens pressekonferanse ble innledet med ett minutts stillhet for å minnes de 13 omkomne.
No comments:
Post a Comment