Straks er det høysesong for charterreiser, og mange gleder seg til soling og bad. Men for mange kan flypassasjeravgiften komme som en ekstraregning de ikke var klar over, etter at reisen er betalt.
Det var 13. mai at Finansdepartementet vedtok å innføre flypassasjeravgiften fra 1. juni i år. Den såkalte flyseteavgiften innebærer en økt utgift på 80 kroner per passasjer per flyreise fra norske flyplasser.
– 125.000 personer får en ekstra faktura fra oss på grunn av flypassasjeravgiften. Kunder lurer på hvorfor de har fått denne fakturaen, sier informasjonssjef i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett til NRK.
Ving mener regjeringen burde ha løst saken på en mer smidig måte.
– Vi blir budbringeren som sender ut faktura, fordi regjeringen skal ha inn penger. Totalt sett blir det mye penger de får inn, sier Larsen-Vonstett.
Den ekstra fakturaen gjelder dem som bestilte reisen før avgiften ble vedtatt.
200.000 feriereiser
Apollo vet ikke hvor mange som berøres av den ekstra avgiften, men opplyser at de har rundt 200.000 reisende i løpet av sommersesongen. Alle som har bestilt reise fra 21. juni, må betale ekstraavgiften.
– Da billettene til de som bestilte reisen sin før 13. mai allerede er trykket opp og sendt ut, anser vi dette som den mest smidige løsningen for alle parter, sier kommunikasjonsrådgiver i Apollo, Beatriz Rivera til NRK.
Hun forteller at avgiften kom brått på.
– Den rammer våre kunder og alle som reiser – så vi skulle selvfølgelig ønske at man hadde blitt varslet i god tid, slik at kundene hadde blitt informert allerede ved bestilling, sier Rivera.
– Aldri hyggelig med ekstraregning
Charterselskapet Star Tour har mellom 50 og 60.000 reisende som må betale litt ekstra for ferien de har bestilt.
– Det er aldri hyggelig å få en ekstraregning i postkassa, og vi forsøker å informere så godt som mulig om hvorfor vi må gjøre det slik. Mange blir overrasket over den ekstra regningen, sier kommunikasjonsrådgiver i Star Tour, Nora Aspengren.
– Kunne dere ha dekket avgiften selv?
– Nei, det er for mange kunder det gjelder, og vi er nødt til å gjøre det slik i et økonomisk perspektiv. Det blir mye penger totalt sett, sier Aspengren.
Det er Pakkereiseloven punkt 3.1 som gir charterselskaper anledning til å etterfakturere kunder med grunnlag i endringer i offentlige skatter og avgifter.
For reiser med rutefly er det flyselskapets ordninger som gjelder om hvordan den legges til.
No comments:
Post a Comment