I et innlegg på Erna Solberg åpne Facebook-side er det flere personer som har skrevet kritiske kommentarer om nedleggelsen av Rygge flyplass tirsdag kveld valgte Solberg selv å konfrontere kritikerne:
“Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge”, skriver Solberg.
Les også: Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november
Hun mener det er beklagelig at Rygge lufthavn er såpass avhengig av en enkeltaktør “som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter”.
– Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet, skriver Solberg.
Statsministeren er ikke tilgjengelig for ytterligere kommentarer tirsdag kveld.
Giske: Solberg forsøker å vri fokus
Statsminister angrep på Ryanair er et forsøk på å vri kritikken bort fra en meningsløs avgift, mener Ap-nestleder Trond Giske.
– Flypassasjeravgiften handler om langt mer enn Ryanair. NHO Luftfart har anslått at 4.000-5.000 arbeidsplasser landet rundt står i fare som følge av denne avgiften, sier Giske til NTB.
Han sier at næringslivet tåler avgifter, men at det må være forutsigbarhet og at miljøavgifter må ha en effekt.
– Man behandler ikke næringsaktører med å finne på avgifter i siste budsjettinnspurt, uten noen foregående utredning, uten å analysere konsekvensene og uten å vurdere alternativer. Det er politikk etter innfallsmetoden vi nå ser konsekvensen av, sier Giske.
Ryanair vil ikke kommentere
Hos Ryanairs hovedkontor i Dublin nekter man tirsdag kveld å kommentere beslutningen om å legge ned basen på Rygge.
Selskapets markedssjef for Norden og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs, skriver i en tekstmelding til Aftenposten at flyselskapet forholder seg til tidligere pressemeldinger om selskapets syn på den norske passasjeravgiften, nemlig at den er “stupid" og at den vil koste mange jobber.
– Ut over dette har Ryanair ingen kommentar for øyeblikket, skriver Elnæs i meldingen.
Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien har i samtale med Aftenposten gjort det klart at selskapet vil legge ned sin base på Rygge fra 1. november. Dette budskapet skal, ifølge TV2, ha blitt endelig bekreftet i et brev til Moss lufthavn så sent som den 18. mai etter at flypassasjeravgiften ble klarert av regjeringen.
I brevet skal Ryanair ha endelig bekreftet at basen legges ned fra 29. oktober.
Flyr også til Torp og Haugesund
Ryanair har i tillegg til Rygge og flyvinger til Haugesund og Sandefjord lufthavn Torp. Det var til Torp Ryanair åpnet sine flyvinger til Norge i 1997.
Statsminister Erna Solberg er blant dem som trekker fram det forhold at Ryanair nå legger ned basen på Rygge, men opprettholder trafikken til andre flyplasser i Norge – i praksis er dette kun fra Torp og fra Haugesund.
Til Aftenposten sier adm.dir. Gisle Skansen på Torp at han mener det er helt feil av statsministeren å trekke fram dette som en problemstilling i den aktuelle saken:
– Her må vi skille snørr og bart. Det Ryanair gjør på Rygge er å legge ned baseflyene de har stående der. Vi har riktignok ruter fra Ryanair også på Torp, men vi har ingen basefly. Derfor fortsetter Ryanair å fly både til Rygge og Torp, men uten å ha noen av sine fly parkert på flyplassene fast, sier Skansen.
Han sier at også Torp er i dialog med Ryanair om den fremtidige rutetrafikken til Vestfold-flyplassen, men at han ikke har lyst til å gå inn i enkeltheter fra den diskusjonen nå.
– Det vi ser at den såkalte miljøavgiften er feilslått. Den som trodde at den ikke ville få effekt på tilbudet til norske flypassasjerer tok grundig feil, sier Skansen.
No comments:
Post a Comment