Tuesday, May 24, 2016

Solberg: This government can not squeeze by Ryanair – Aftenposten



I et innlegg på Erna Solberg åpne Facebook-side er det flere personer som har skrevet kritiske kommentarer om nedleggelsen av Rygge flyplass tirsdag kveld valgte Solberg selv å konfrontere kritikerne:

“Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge”, skriver Solberg.

Les også: Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november

Hun mener det er beklagelig at Rygge lufthavn er såpass avhengig av en enkeltaktør “som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter”.

– Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet, skriver Solberg.

Statsministeren er ikke tilgjengelig for ytterligere kommentarer tirsdag kveld.

Giske: Solberg forsøker å vri fokus

Statsminister angrep på Ryanair er et forsøk på å vri kritikken bort fra en meningsløs avgift, mener Ap-nestleder Trond Giske.

– Flypassasjeravgiften handler om langt mer enn Ryanair. NHO Luftfart har anslått at 4.000-5.000 arbeidsplasser landet rundt står i fare som følge av denne avgiften, sier Giske til NTB.

Han sier at næringslivet tåler avgifter, men at det må være forutsigbarhet og at miljøavgifter må ha en effekt.

– Man behandler ikke næringsaktører med å finne på avgifter i siste budsjettinnspurt, uten noen foregående utredning, uten å analysere konsekvensene og uten å vurdere alternativer. Det er politikk etter innfallsmetoden vi nå ser konsekvensen av, sier Giske.

Ryanair vil ikke kommentere

Hos Ryanairs hovedkontor i Dublin nekter man tirsdag kveld å kommentere beslutningen om å legge ned basen på Rygge.

Selskapets markedssjef for Norden og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs, skriver i en tekstmelding til Aftenposten at flyselskapet forholder seg til tidligere pressemeldinger om selskapets syn på den norske passasjeravgiften, nemlig at den er “stupid" og at den vil koste mange jobber.

– Ut over dette har Ryanair ingen kommentar for øyeblikket, skriver Elnæs i meldingen.

Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien har i samtale med Aftenposten gjort det klart at selskapet vil legge ned sin base på Rygge fra 1. november. Dette budskapet skal, ifølge TV2, ha blitt endelig bekreftet i et brev til Moss lufthavn så sent som den 18. mai etter at flypassasjeravgiften ble klarert av regjeringen.

I brevet skal Ryanair ha endelig bekreftet at basen legges ned fra 29. oktober.

Flyr også til Torp og Haugesund

Ryanair har i tillegg til Rygge og flyvinger til Haugesund og Sandefjord lufthavn Torp. Det var til Torp Ryanair åpnet sine flyvinger til Norge i 1997.

Statsminister Erna Solberg er blant dem som trekker fram det forhold at Ryanair nå legger ned basen på Rygge, men opprettholder trafikken til andre flyplasser i Norge – i praksis er dette kun fra Torp og fra Haugesund.

Til Aftenposten sier adm.dir. Gisle Skansen på Torp at han mener det er helt feil av statsministeren å trekke fram dette som en problemstilling i den aktuelle saken:

– Her må vi skille snørr og bart. Det Ryanair gjør på Rygge er å legge ned baseflyene de har stående der. Vi har riktignok ruter fra Ryanair også på Torp, men vi har ingen basefly. Derfor fortsetter Ryanair å fly både til Rygge og Torp, men uten å ha noen av sine fly parkert på flyplassene fast, sier Skansen.

Han sier at også Torp er i dialog med Ryanair om den fremtidige rutetrafikken til Vestfold-flyplassen, men at han ikke har lyst til å gå inn i enkeltheter fra den diskusjonen nå.

– Det vi ser at den såkalte miljøavgiften er feilslått. Den som trodde at den ikke ville få effekt på tilbudet til norske flypassasjerer tok grundig feil, sier Skansen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment