Fredag presenterte arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) stortingsmeldingen «Nav i en ny tid – for arbeid og aktivitet».
– Oppgaven min er å tydeliggjøre Navs samfunnsoppdrag, som er å få ansatte i jobb, sier arbeidsminister Anniken Hauglie innledningsvis.
– Det vi ser som hovedutfordringen med Nav fremover er en økende befolkning som trenger hjelp, en aldrende befolkning, vi har innvandrere som vil trenge hjelp, og det er økt ledighet i deler av landet.
– Vi må få økt forståelse for at jobb er bra for helsen.
– Nav er for rigid
Nav består i dag av 456 kontorer over hele landet, og om lag 19.000 ansatte fordelt på stat og kommune.
Siden Nav ble etablert i 2007, har forvaltningen vært under lupen til Riksrevisjonen en rekke ganger, og fått skarp kritikk for pengebruk, effektivitet og et mislykket IKT-prosjekt til 720 millioner.
– Nav er for rigid, toppstyrt og for regelstyrt på mange områder. Spørsmålet vi må stille oss, er om dette får flere i jobb eller ikke, sier Hauglie.
Nav-meldingen som kom fredag, følger opp rapporten fra ekspertutvalget i Nav, med en rekke forslag til tiltak for å skape et mer effektivt og brukertilpasset Nav (se faktaboks).
Flere skal koble seg på Nav hjemme
** Stimulere til færre og større Nav-kontor, med økt kompetanse på hvert kontor. Ekspertutvalget gikk inn for en kraftig slanking av antall Nav-kontorer, men arbeidsministeren ønsker ikke å spesifisere hvor mange av landets 456 kontorer som vil forsvinne.
– Det skal bli mer opp til Nav å bestemme hvordan Nav-kontorene skal være. Vi ønsker større kontorer og større fagmiljøer. Ingen ansatte kommer til å miste jobben av dette. Dette er ingen nedbemanning, men et ønske om å skape større og mer robuste kontorer, sier Hauglie.
** Tidligere innsats og tett på.
** Tettere kontakt med arbeidsgiverne.
– Vi ønsker at Nav skal være tettere på arbeidsmarkedet. Nav må være tettere på arbeidsgiverne, slik at sannsynligheten for å skaffe brukerne jobb øker, sier arbeidsministeren.
** Nav-kontorene skal få større mulighet til å gjennomføre tiltak i egen regi.
** Nav-kontorene skal få økt myndighet og handlefrihet.
** Styrke samarbeidet med bemanningsbransjen.
** Flere selvbetjeningsløsninger. Nav har syv millioner besøk av brukere årlig.
– Tid vil frigjøres på Nav-kontoret, og de dyrebare minuttene kan brukes på dem som trenger hjelp. De som har lettere henvendelser kan ta det på nett.
Hauglie sier at konkretiseringen av tiltakene vil komme i statsbudsjettet til høsten.
Ung-garanti
På forhånd var det lekket flere tiltak fra Nav-meldingen, som viser at departementet i tar flere av forslagene fra ekspertutvalget til følge.
Til VG har arbeidsminister Anniken Hauglie tidligere avslørt at alle Nav-brukere under 30 år skal få rett til å få et konkret tilbud om skole, arbeidstrening, jobb eller annen aktivitet innen åtte uker.
– Hvorfor ikke kortere tid enn åtte uker? Vel, dette er en betydelig hevelse av ambisjonene sammenlignet med hva som er tilfellet nå, sier Hauglie under pressekonferansen.
Overfor Dagbladet har Hauglie tidligere røpet følgende tiltak:
** Elektroniske tjenester skal i større grad erstatte brev, e-post og møter. I tillegg skal Nav i større grad være tilgjengelig i alternative kommunikasjonskanaler, som sosiale medier.
Nav har 456 kontorer over hele landet, og om lag 19.000 ansatte. 14.000 av dem er ansatt i staten, mens 5.000 er ansatt i kommunen, ifølge Nav.
No comments:
Post a Comment