“Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1/11 2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes”, heter det i en uttalelse fra Moss lufthavn, Rygge og selskapet Rygge sivile lufthavn AS tirsdag kveld.
Pressemeldingen er signert av administrerende direktør Pål F. Tandberg.
– Det var en tung beslutning, men den var relativt entydig, sier Tandberg til Aftenposten etter kveldens flere timer lange styremøte.
1. november er datoen hvor Ryanair ikke lenger vil bruke Moss lufthavn Rygge som baseflyplass på grunn av den nye flypassasjeravgiften som skal innføres i sommer.
– Dårlig politisk håndtverk
Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke.
Ifølge Tandberg vil flyplassen miste 2/3 av sitt volum – 1 million reisende – hvis Ryanair-trafikken forsvinner slik selskapet har varslet. Dette vil føre til atlufthavnen går med 120 millioner kroner i minus årlig, ifølge Tandberg.
– Og det etter at vi hadde vårt historisk beste resultat med 22 millioner i pluss i fjor. Det er meget beklagelig for oss å se at et dårlig politisk håndverk, et kompromiss i statsbudsjettet, får de følger at vi havner så betydelig i minus at vi må avvikle den sivile driften.
Sp: – Katastrofe for Moss
Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF må dele ansvaret for at Moss Lufthavn Rygge nå ser ut til å bli lagt ned, mener Senterpartiets Geir Pollestad.
– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han til NTB.
Pollestad er leder av Stortingets næringskomité.
– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.
Lederen for Miljøpartiet De Grønne i Oslo roser derimot på Twitter Venstre for å være en pådriver for flyseteavgiften:
Ryanair vil ikke kommentere
Hos Ryanairs hovedkontor i Dublin nekter man tirsdag kveld å kommentere beslutningen om å legge ned basen på Rygge.
Selskapets markedssjef for Norden og Baltikum, nordmannen Hans Jørgen Elnæs, skriver i en tekstmelding til Aftenposten at flyselskapet forholder seg til tidligere pressemeldinger om selskapets syn på den norske passasjeravgiften, nemlig at den er "stupid" og at den vil koste mange jobber.
– Ut over dette har Ryanair ingen kommentar for øyeblikket, skriver Elnæs i meldingen.
Flyselskapet skal ha bekreftet endelig
Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien har i samtale med Aftenposten gjort det klart at selskapet vil legge ned sin base på Rygge fra 1. november. Dette budskapet skal, ifølge TV2, ha blitt endelig bekreftet i et brev til Moss lufthavn så sent som den 18. mai etter at flypassasjeravgiften ble klarert av regjeringen.
I brevet skal Ryanair ha endelig bekreftet at basen legges ned fra 29. oktober.
O'Brien forsikret imidlertid overfor Aftenposten at selskapet skulle medvirke til at en eventuell nedleggelse skulle kunne skje ryddig.
-Vi vil ikke trekke oss helt ut med en gang men trappe ned gradvis, sa han.
Fra 1,6 million til 500.000 passasjerer
LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik mener det er trist om prosessen ender med at flyplassen blir nedlagt.
– I så fall er det som en direkte konsekvens av flyseteavgiften, sier hun til NTB.
Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november. Dersom det irske lavprisselskapet forsvinner, vil antallet passasjerer synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.
Offisielt navn er Moss Lufthavn Rygge
Ligger på Rygge flystasjon, på grensen mellom Rygge og Råde i Østfold, om lag 10 kilometer sørøst for Moss sentrum.
Den sivile lufthavnen åpnet i 2007. Den eies av Forsvaret, men drives av det private selskapet Rygge sivile lufthavn AS.
Rygge sivile lufthavn varsler at de legger ned virksomheten dersom den nye flypassasjeravgiften innføres fra 1. juni. Årsaken er at det irske lavprisselskapet Ryanair vil stenge sin base på Rygge 1. november, med mindre avgiften skrinlegges.
Uten Ryanair vil den årlige trafikken falle fra 1,6 millioner passasjerer i fjor, til under 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.
En nedlegging vil berøre 500 arbeidsplasser på flyplassen direkte og ytterligere 500 arbeidsplasser vil bli indirekte berørt.
Kilde: NTB, Wikipedia
– Det siste vi trenger
Innføringen av flypassasjeravgiften ble tidligere i år utsatt fra 1. april til 1. juni, noe som gir 250 millioner kroner i mindre inntekter til staten enn forutsatt i budsjettforliket i fjor høst.
Trass i utsettelsen har finansminister Siv Jensen (Frp) hele tiden vært tydelig på at stortingsvedtaket fra i fjor høst skal følges opp. Den 13. mai ble forskriften formelt fastsatt av Finansdepartementet, etter at en disputt med EFTAs overvåkingsorgan ESA foreløpig er ryddet av veien.
Men Følsvik fra LO mener regjeringen har innført en avgift «uten konsekvensutredning, med usikker miljøeffekt», men som vil gi økt arbeidsledighet.
– Det er det siste vi trenger i en situasjon hvor arbeidsledigheten stiger, sier hun.
1000 arbeidsplasser kan bli berørt
Motstandernes siste håp for endring er nå at avgiften vil bli strøket under forhandlingene på borgerlig side om revidert nasjonalbudsjett. Flere kilder i forhandlingsrommet avviser imidlertid dette som helt uaktuelt overfor NTB.
Flere fagforbund, arbeidsgiverorganisasjoner samt deler av opposisjonen på Stortinget har protestert mot innføringen av avgiften. Den har også vakt til dels sterk motstand lokalt i Østfold, der rundt 1.000 arbeidsplasser direkte eller indirekte kan bli berørt.
Østlandets flyplasskapasitet skal kartlegges
Samtidig med at ansatte ved Rygge sivile lufthavn frykter nedleggelse, har Stortinget besluttet å kartlegge flyplasskapasiteten på Østlandet.
Vedtaket innebærer også at man skal se nærmere på de ikke-statlige flyplassene i Norge, melder NRK.
Bakgrunnen for vedtaket er et representantforslag fra KrF, og transportkomiteen på Stortinget kom med sin innstilling tirsdag.
Ifølge KrFs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal fra Østfold er hensikten med tirsdagens beslutning å sikre langsiktig drift av både Rygge og andre flyplasser på Østlandet.
– Mitt mål er at vi skal bevare Moss Lufthavn Rygge, sier Hjemdal til NTB.
Flere ruter kuttet på Torp, avgift kan stenge Rygge Konkurransetilsynet: Flyseteavgiften må utsettes
No comments:
Post a Comment