Monday, February 22, 2016

NPRA closes three wooden bridges in Akershus – Aftenposten



Veiene som blir stengt er Sundbyveien bro på fylkesvei 507, Fjell-Leet bro og Blakkesrud bro. De to sistnevnte står begge på privat vei.

– Vi ønsker å prioritere sikkerheten og gjør det vi nå kan for å være sikker på at disse broene ikke har redusert bæreevne som kan utgjøre en fare. Vi er nødt til å bruke noe tid på å få mer fakta på bordet før vi ser om det er nødvendig å gjøre tiltak og eventuelt hva det blir, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

Onsdag ettermiddag kollapset en limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen da en tømmerbil med last som veide 31 tonn kjørte over den. Tømmerbilen falt mellom syv og åtte meter rett ned da broen knakk nesten på midten.

Fredag opplyste Statens vegvesen at brokollapsen skyldtes en alvorlig prosjekteringsfeil.

Feil i beregningsgrunnlaget

Veivesenet opplyser nå at det også er oppdaget en feil i beregningsgrunnlaget for Sundbyveien bro på fylkesvei 507 i Dal i Akershus.

– Denne broen ble satt opp i 2011. Vi har i dag gjennomført en visuell inspeksjon av broen. Basert på våre egne inspeksjoner og informasjon fra blant andre konsulentselskapet Sweco har vi valgt å stenge broen midlertidig, sier Karbø i Statens vegvesen.

Denne broen og de to andre som nå skal stenges har tilsvarende konstruksjonsprinsipp som broen ved Sjoa, og veivesenet vil gjennomføre ytterligere kontrollberegninger av disse tre broene.



– Det er ennå for tidlig å si nøyaktig hva feilen i beregningsgrunnlaget for Sundbyveien har å si for bæreevnen for broen. Inntil vi har mer fakta på bordet, velger vi å stenge broen midlertidig, sier Karbø.

Undersøker syv broer

Statens vegvesen har også bestemt å undersøke ytterligere syv trebruer på Østlandet. Disse broene er også fagverksbruer i tre, men har en annen teknisk løsning enn broen ved Sjoa.

Dette dreier seg om tre broer i Hedmark, to i Akershus, en i Oppland og en i Østfold.

– Så langt har vi ingen indikasjoner på at det er feil på disse trebruene. Men for å være på den sikre siden, velger vi likevel å ta en grundig gjennomgang av disse broene, forteller seksjonsleder Jon Henning Prestegård i Bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst.

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment