– Null- og lavutslippskjøretøyer skal ha fordeler som er store nok til å sikre et raskt skifte. I klartekst betyr dette at de aller fleste som kjøper ny personbil om ti år, velger en nullutslippsbil, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger under fremleggelsen av forslaget til ny transportplan.
I forslaget skriver Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avnior at klimautslippene fra privatbiler, tungtransport, fartøy, fly og anleggsmaskiner samlet må reduseres med om lag en halvpart innen 2030
Må fjerne etterslepet
De skriver også at etterslepet av vedlikehold på vei, jernbaner og kystanlegg må fjernes innen 2029. Det vil koste opptil 60 milliarder kroner.
I sitt samlede forslag ber Vegvesenet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor om at det settes av 36 milliarder kroner for å fjerne forfallet på riksveiene.
Etatene ber også om 18 milliarder kroner for å fjerne etterslepet på jernbanen.
– Deler av jernbanens infrastruktur har passert sin normale levetid. Dette fører til flere feil, høyere kostnader til feilretting og mindre punktlig drift, heter det i forslaget.
I tillegg trengs det 2,5 milliarder kroner for vedlikehold av moloer, fyrlykter, sjømerker og annen infrastruktur langs kysten, ifølge forslaget.
Solvik-Olsen: Nå starter prosessen
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil prioritere vedlikehold, effektiv gjennomføring av påbegynte prosjekter og nye prosjekter i den nye transportplanen.
– Vi skal ha perspektiver mot 2050, helhetlige løsninger og vektlegge effektiv ressursbruk. Vi skal løfte opp vedlikehold av landets infrastruktur og sikre en mer effektiv og miljøvennlig bruk av den, sier statsråden.
Han sier at den nye transportplanen vil ha mange nye utbyggingsprosjekter, men at det også er viktig å sikre en effektiv gjennomføring av påbegynte prosjekter. Samtidig vil han redusere vedlikeholdsetterslepet.
Dokumentet blir nå sendt på høring med høringsfrist 1. juli i år.
– I tillegg vil vi reise land og strand rundt for å få innspill og synspunkter. Et bredt offentlig ordskifte og innspill fra mange hold er med på å styrke og utvide regjeringens grunnlag for å fastlegge prioriteringer og økonomiske rammer for den nye transportplanen, sier samferdselsministeren.
- Alle trodde at Regjeringenn før jul skulle peke ut hvilke to hovedveier det skal satses på øst-vest, Oslo-Bergen.
Men her tok samferdselsministeren alle på sengen.
- Opplysningsrådet for Veitrafikken, OFV, stoler hverken på NTP eller statsbudsjettene.
De vil ha et bredt politisk forlik på Stortinget om hvilke veier som skal bygges, etter modell av pensjonsforliket og barnehageforlik
- Veivesenet og Jernbaneverket har tidligere vært veldig offensive med tanke på fremtidig transportkvalitet:
Så mye vei og tog får vi for 1500 samferdsels-milliarder
- En reform som kommer helt uavhengig er Regjeringens jernbanereform. 1.1.2017 vil jernbane-Norge se slik ut:
Regjeringen konkurranseutsetter togstrekninger i hele Norge.
No comments:
Post a Comment