Saturday, February 27, 2016

Several hundred men with immigrant backgrounds must submit DNA sample after rape … – Manager

Reisetips med annonselenker

Politiet har kalt inn flere hundre menn med innvandrerbakgrunn for å avgi DNA i etterforskningen av en brutal voldtekt på Lillestrøm i fjor.

Blant dem som har blitt innkalt er tidligere fylkestingspolitiker Samad Rah, som mener det er dårlig ressurs- og metodebruk fra politiets side. Han nekter å avgi DNA-test, melder Dagbladet.

– De burde klare å fange gjerningsmannen med de ressursene de har tilgjengelig. Isteden sender de ut brev til hundrevis av menn, når de først kunne sjekket ut innvandrere med voldsfortid. Selv har jeg plettfritt rulleblad – så hvorfor dukker navnet mitt opp i denne saken, sier Rah til avisa.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060.

-Var ikke i Norge

Han har også gitt uttrykk for sin frustrasjon på sin Facebook-profil hvor han blant annet skriver:

«Jeg takker fint nei til å avgi DNA fordi 1 – jeg har ikke vært i landet i den perioden voldtekten skal ha funne t sted. 2 – Jeg har ikke vært ute i Lillestrøm de siste 4-5 årene til etter klokka 02, voldtekten skal ha skjedd en gang mellom 3 og halv 4. 3 – Jeg passer ikke til beskrivelsen til voldtektsmannen hvis han er skallet og mellom 30-40 år.» 

Burde Samad la seg DNA-teste av politiet? Delte i avstemningen nederst i artikkelen.

(artikkelen fortsetter under)

- Ikke grunnlag for å mistenke så mange

Som følge av å ha nektet å avgi test er han innkalt for å avgi vitneforklaring ved Øst politidistrikt.

– De leter etter en mann med svart hår og brun hudfarge. Det er ikke grunnlag for å mistenke så mange, sier Rah.

En natt i september i fjor ble kvinnen truet med kniv og voldtatt i Lillestrøm. Politiet sier at gjerningsmannen er en mann i 40-årene med utenlandsk utseende, mørk, kort hår og skjeve tenner.

 Politiadvokat Line Thorsberg sier at DNA-materialet samles inn fordi langvarig etterforskning ikke har munnet ut i en mistenkt gjerningsmann.

– Ut fra offerets beskrivelser har vi gått bredt ut og fått oversikt over menn i alderen 25-50 år som har eller har hatt tilknytning til Skedsmo, og som ikke er født i Norge, sier Thorsberg. 

Skriftlig samtykke

Nå setter han spørsmålstegn ved hvor frivillig DNA-prøven egentlig er, og føler seg mistenkeliggjort av politiet fordi han har takket nei, mens flere familiemedlemmer og bekjente har takket ja, skriver Dagbladet. 

- Av cirka 50 jeg har snakket med, er samtlige fra Midtøsten. Mange er skeptiske til politiet på grunn av dårlige erfaringer fra hjemlandet, og tør ikke å si ifra. Det er derfor jeg velger å fronte saken, sier Samad, som har fartstid fra Arbeiderpartiet, sier han til avisen.

Datatilsynet er kritiske til politiets metoder.

- Masseinnsamling av DNA-prøver i forbindelse med straffesaker er regulert i straffeprosslovens paragraf 158. Loven sier at det ved slik innsamling enten må foreligge skjellig grunn til mistanke, eller skriftlig samtykke fra personen som avgir prøve, sier Jørgen Skorstad, seniorrådgiver i Datatilsynet, til Dagbladet.

I slutten av sitt eget Facebook-innlegg ber han venner og kjente om råd:

«Venner, hva bør jeg gjøre? Bør jeg avgi DNA eller skal jeg stå på mitt?

Takker for alle tips……»

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!



LikeTweet

No comments:

Post a Comment