Friday, June 26, 2015

Daily online newspaper and become partners in the cities – Dagsavisen

Innenriks

Annonse

Cxense Display

– Nettavisen utfyller oss godt og styrker oss der vi er svakest. Derfor er dette en god match. For to år siden startet vi satsingen på sonede utgaver på print. Da vi bestemte oss for å søke en partner for å digitalisere utgavesatsingen, tok jeg først kontakt med Gunnar Stavrum. Etterpå var det aldri behov for å kontakte noen flere, sier Eirik Hoff Lysholm, sjefredaktør i Dagsavisen og administrerende direktør i alle Mediehuset Dagsavisens publikasjoner, inkludert Rogalands Avis.

På papir kommer Dagsavisen ut i sonede utgaver i flere byer. Endringen de senere år har tilført ny journalistisk konkurranse i flere byer, og har også berget mediemangfoldet i Stavanger. Nå skal det satses hardere digitalt.

– Dagsavisen har gjennom mange tiår sikret en god posisjon i Oslo gjennom sin lokaljournalistikk. Etter overtakelsen av Rogalands Avis har konsernet fått en tilsvarende sterk posisjon i Stavanger-regionen. Sammen tror jeg vi kan lage lokale nettsteder som får et solid gjennomslag, sier Gunnar Stavrum, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Nettavisen AS.

– Nettavisen er en av de største trafikkmaskinene i Norge. Gjennom å kombinere vår distribusjon og Dagsavisens lokaljournalistikk bør det være en målsetning over tid å lage de største lokale nettstedene i byene vi sammen går inn i, sier Stavrum.

– Jeg er imponert over den jobben Nettavisen har gjort for å utfordre VG og Dagbladet skikkelig i riksmarkedet. Nå håper vi å overføre denne kompetansen til lokalmarkedene i de store byene. I første omgang får vi felles nyhetssider for Oslo og Stavanger, sistnevnte gjennom Rogalands Avis. Deretter håper vi å lansere en felles satsing i Trondheim. Alt innhold skal produseres av publikasjonene i Mediehuset Dagsavisen, og vi har redaktøransvaret. Men for leserne vil stoffet også bli tilgjengelig via Nettavisen, forklarer Eirik Hoff Lysholm.

– Etter at vi i hovedutgaven tilførte egne Oslo-sider, har mange lesere tatt kontakt for å takke oss. Nå løfter vi dette stoffet inn i en digital tidsalder, og gjør vår journalistikk på politikk, sport og kultur synlig for langt flere lesere. Jeg håper samarbeidet vil styrke mediemangfoldet, uttaler Lysholm.

Nettavisen er en av verdens eldste rene allmenne nettaviser, og har hatt fem år på rad med resultatvekst. Avisen er eid 50/50 av Amedia og Egmont.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment