Friday, June 19, 2015

Anundsen gets new secretary of state – Aftenposten

Røsjorde har som statssekretær for justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) hatt et særlig ansvar for beredskapsarbeidet i departementet.

Han avviser at avgangen har noe å gjøre med den kritiske rapporten som Riksrevisjonen leverte for noen uker tilbake.

- Jeg ba statsråden om avløsing i vår, forut for Riksrevisjonens rapport, sier Røsjorde til NTB.

Han begrunner avgangen med hensynet til familien og viser til at han snart fyller 74 år. Endringene skjer i statsråd fredag klokken 11.

Avviser kritikk

Rapporten som Riksrevisjonen la fram 21. mai påpeker alvorlige svakheter ved Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med landets beredskap. Ledelse, styring og samordning er blant det som kritiseres.

- Jeg føler meg absolutt ikke truffet av kritikken i rapporten. Riksrevisjonen har fokusert på en del av det totale beredskapsarbeidet. Jeg opplever at det er levert svært mye, både av den forrige regjeringen og den sittende regjeringen, sier Røsjorde.

Han mener beredskapen er bedre enn den var da terroren inntraff 22. juli 2011. At det skal ha vært store samarbeidsproblemer mellom beredskapsavdelingen og politiavdelingen i Justisdepartementet, er noe han selv er ukjent med.

- Jeg har ikke merket noe til det. Alle er opptatt av å levere best mulig innenfor sine fagområder, sier han.

- Godt forhold til SMK

Dagbladet skrev tidligere denne måneden at den interne kommunikasjonen om beredskap innad i regjeringen ikke har fungert som forventet. Kilder i embetsverket oppga at dialogen mellom Røsjorde og statssekretær Laila Bokhari ved Statsministerens kontor ikke skal ha vært tilfredsstillende.

Statsminister Erna Solberg har også erkjent at det såkalte sikkerhetselementet ved SMK ikke fungerte optimalt.

- Jeg kjenner meg ikke igjen i dette bildet. Kommunikasjonen som har vært nødvendig, har vært grei og ryddig, sier han.

Røsjorde var stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet fra 1989 til 2001. Deretter var han fylkesmann i Oslo og Akershus fram til 2011. Etter to år som pensjonist vendte han tilbake til politikken som statssekretær i 2013.

- Nå går jeg tilbake til jobben som pensjonist. Jeg har en kone og fem barnebarn som jeg gleder meg til å tilbringe mer tid sammen med, sier han.

- Hagesæter inn

Ny statssekretær under justisminister Anders Anundsen blir, etter det NTB kjenner til, Fremskrittspartiets nåværende finanspolitiske talsperson og parlamentariske nestleder Gjermund Hagesæter.

Hagesæter har sammen med gruppeleder Harald Tom Nesvik vært det sentrale bindeleddet mellom Frps folk på Stortinget og i regjeringen.

 

Hans avgang vil kunne utløse komitébytter i stortingsgruppa. Ingenting er avklart ennå, men Ulf Leirstein forventes som andre nestleder i gruppa å rykke opp som ny parlamentarisk nestleder.

Laila Marie Reiertsen som er Frps første vararepresentant fra Hordaland, vil møte i Hagesæters sted på Stortinget. Hagesæter vil selv ikke kommentere saken overfor NTB.

(NTB)

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment