Sammen med Frp stemte Høyre mot å øke bompengesatsene til 225 kroner på dager med dårlig byluft, skriver Bergens Tidende.
Med flertall i bystyret gjenstår bare godkjenning fra Samferdselsdepartementet før Bergen, som første by, tar bompengene fatt for å bremse trafikken når luftkvaliteten blir ulovlig dårlig.
De skyhøye bompengesatsene skal kombineres med gratis kollektivtransport. Nyordningen erstatter datokjøring.
Vedtaket ble gjort mot stemmene til Høyre og Frp. Begge partiene som går imot mener byrådet forhaster seg og leverer en sak som er lite gjennomtenkt i detaljene.
- Gigantisk eksperiment
Henning Warloe (H) uttrykte særlig bekymring for hvordan bussene skal ta unna på de røde dagene.
- Dette er et gigantisk eksperiment som jeg på det sterkeste vil advare mot, sa Warloe, som først prøvde å utsette behandlingen i bystyret.
Bare Høyre og Frp stemte for utsettelse.
- Bedre enn datokjøring
Endre Tvinnereim (Ap) forsvarte forslaget fra byrådet:
- Dette er en bedre ordning enn datokjøring. Her kan ingen snike. Og ingen slipper unna om de har to biler, en med partall og en med oddetall.
Tvinnereim mener det allerede er flere fakta som peker riktig vei for byluften i Bergen:
- Rushtidsavgiften har gitt 4000 færre biler hver dag, i februar passerte vi ti prosent elbiler i bomringen og det er innført samkjøringsfelt i Fjøsangerveien, sa han.
Beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt viser at en femdobling av satsene vil redusere trafikken med 43 prosent.
- TØI anbefaler tidobling, påpekte Tvinnereim.
- Flytt godset og havnen
Frps Sara Økland avviste at femdobling av bompengene på dager med dårlig luftkvalitet er god miljøpolitikk.
- Å flytte godsterminal og havn ut av sentrum, bygge Ringveg øst, etablere innfartsparkeringer og styrke kollektivsystemet er handlekraftig og fremtidsrettet. Det bedrer fremkommeligheten og byluften hele året, sa Økland.
Bortsett fra Høyre og Frp valgte partiene i bystyret å støtte byrådet, helt eller delvis.
- Her har jeg tvilt meg frem til et standpunkt, sa Ove Bjørdal (Sp).
- 225 kroner høres voldsomt ut, men det er viktig å huske at dette er i rushtiden. Ellers vil satsen være 95 kroner, og noen kan sikkert flytte kjøringen til tidspunkt med mindre trafikk.
Hjemmekontor og stengte skoler
Anne Elisa Tryti, byråd for byutvikling, mener bystyret med dette vedtaket har skaffet Bergen et effektivt verktøy på røde dager.
Frem mot neste vinter lover hun bystyret å jobbe videre sammen med fylkeskommunen med å supplere bompengevedtaket med flere virkemidler.
- Vi vil se på muligheten for å innføre hjemmekontor for kommunalt ansatte. Det kan også bli aktuelt å stenge skoler, sa Tryti.
- Stortinget åpnet for tidsdifferente bompengetakster i Bergen gjennom behandlingen av statsbudsjettet i desember 2015.
- Bystyret har nå vedtatt å utvide ordningen ved å mangedoble rushtidsavgiften på dager med fare for høy luftforurensning.
- I rushtiden morgen og ettermiddag mandag-fredag blir satsen da 225 kroner. Resten av døgnet koster det 95 kroner å kjøre inn til sentrum.
- Samtidig blir kollektivtransport gratis.
- Samferdselsdepartementet har myndighet til å fastsette midlertidig tidsdifferensierte bompenger for det enkelte byområdet i en forskrift. Det må foreligge lokale vedtak fra kommune og fylkeskommune om at midlertidig differensierte bompenger kan tas i bruk før departementet fastsetter takstforskriften.
- Bergen er den første byen i landet som tar initiativ til å ta i bruk dette virkemiddelet.
No comments:
Post a Comment