2. juni 2015 startet en fem år lang periode med rehabilitering av tunnelene i Oslo. Samtidig oppgraderes Østensjøbanen og jernbanesystemet. TØI vil studere hvordan endringene i transportsystemene påvirker reisemønstrene, transportsystemene, trafikantene og gods- og næringstrafikken i hele Oslo.
- Det er litt spennende. Beregningene som gjøres i forkant går ut fra at det skal være like mye biler på veiene selv om det er arbeider på tunnelen. Det man ikke klarer å ta inn i modellene, er at folk velger andre løsninger. Det er mange som reiser kollektivt eller har hjemmekontor, sier forskningsleder ved TØI, Aud Tennøy.
- Trodde dere at dette skulle skje, at det ikke ble kø?
- Vi trodde nok at det skulle bli noe kø i hvert fall, enten på Ring 3 eller på alternativene E18 og Ring 2. I stedet gikk biltrafikken ned i hele systemet, og det ble mindre kø i hele Osloområdet. På Ring 3 ved Smestadtunnelen var trafikken ca. 30 prosent mindre enn den pleier å være
- Kan du spå hva som vil skje når dette har vart en stund?
- Det jeg kan si, er at det er vanlig at situasjonen stabiliserer seg på et helt greit nivå. At det vil være like mye forsinkelser i systemet som det har vært frem til nå, men med færre biler. De som velger å stå i kø, gjør det fordi det er bedre enn andre alternativer. Det skjer en utskifting hele tiden, noen slutter å kjøre, noen begynner å kjøre, men antallet er omtrent det samme.
- Når veikapasiteten går ned, er det flere som tenker at det tross alt er bedre å sykle, ta bussen eller kjøpe elsykkel. Når arbeidene i Smestadtunnelen har pågått en stund, vil jeg tro at trafikknivået vil stabilisere seg på samme nivå som tidligere, kanskje bitte litt høyere.
- Har du noen eksempler på at det har skjedd tidligere?
- Det beste eksempelet er egentlig fra Trondheim. Der ble to av fire felt gjort om til kollektivfelt i 2008. Det var mange protester mot det, og den første dagen var det kø. Så stabiliserte trafikken seg på et lavere nivå enn før kollektivfeltene ble innført. Køene ble ikke lengre.
- Men hva skjer når tunnelarbeidene er ferdige og tunnelene åpnes helt igjen?
- Da begynner folk å kjøre bil igjen som før.
- Får vi ikke noen varig miljøeffekt der noen har begynt å sykle?
- Noen fortsetter kanskje, men da begynner noen andre å kjøre isteden. Et klassisk eksempel er da flyplassen på Fornebu ble stengt, og Gardermoen åpnet. Da var det mindre trafikk på strekningen til Fornebu. Det tok to uker, så var veien fylt opp igjen.
- Men er det sånn at Oslo bare kunne stengt et felt, og så hadde det ikke hatt noen andre konsekvenser enn at færre kjører bil?
- Når vi ser på hvor plastisk og elastisk biltrafikken er, åpner det for en bredere diskusjon om hvordan man skal bruke den veikapasiteten man har. Veivesenet har allerede begynt å se på det. Etter hvert vil vi ha mye bedre kunnskapsgrunnlag for hvordan vi skal arrangere fremtidens transport i Oslo.
Publisert:
No comments:
Post a Comment