Thursday, April 7, 2016

David Cameron held shares in his father’s tax haven company – Aftenposten



Storbritannias statsminister David Cameron innrømmer at han eide aksjer i farens skatteparadisselskap, som er ett av selskapene avslørt i Panama Papers-lekkasjen for å ha unndratt skatt i Storbritannia.

* Statsminister i Storbritannia siden 11. mai 2010, gjenvalgt i 2015.

* Partileder for De konservative siden 2005.

* Født 9. oktober 1966 i London.

* Gikk på den prestisjefylte skolen Eton. Studerte senere filosofi, statsvitenskap og økonomi i Oxford. Både Camerons far, bestefar og oldefar var aksjemeglere.

* Valgt til Underhuset for De konservative i 2001.

Kilde: NTB

Det melder den britiske avisen The Guardian.

Cameron sier han solgte dem i januar 2010, fire måneder før han ble statsminister.

Ifølge The Guardian ble aksjene kjøpt for 12.497 pund og solgt for 31.500, tilsvarende 370.000 kroner. Cameron skal ha tjent rundt 223.000 kroner på aksjesalget. Det var 3500 kroner under fribeløpet for aksjegevinst og derfor ble det ikke betalt skatt på gevinsten.

Statsministeren understreker imidlertid at det ble skattet av beløpet i henhold til britisk skattelov.

Det er ikke fremkommet påstander om at Cameron har gjort noe ulovlig.

Forsvarer farens forretninger

Cameron har vært under sterkt press etter at det har kommet frem at hans nå avdøde far Ian Cameron var en av direktørene i investeringsfondet Blaimore Holdings. Fondet har base på Bahamas og skal aldri ha betalt skatt til Storbritannia.



I et intervju med ITV forsvarer Camerons farens forretninger.

– Jeg vil være så tydelig som jeg kan om fortiden, nåtiden og fremtiden, fordi jeg har ingenting å skjule. Jeg er stolt over min far og det han gjorde, forretningene han etablerte og alt det andre, sa Cameron, skriver The Guardian.

Avviser at fondet ble dannet for å unngå skatt

– Jeg kan ikke se på at hans navn blir dratt ned i sølen. Jeg har valgt en annen sti enn min far, farfar og bestefedre, som alle var aksjemeglere. Jeg har ingenting å skjule om mine eierandeler og svarer gjerne på spørsmål.

Cameron avviste at fondet ble dannet for å unngå skatt. 

– Jeg mener mye av kritikken er bygget på misforståelser, nemlig at Blairmore Investment, et verdipapirfond, ble etablert for å unngå skatt. Det stemmer ikke.

Cameron sier videre at det ble etablert for at valutaregler ikke skulle gjøre det vanskeligere for folk som ville investere selskaper verdsatt i dollar.

– Har ikke noen annet valg enn å gå av

Labour-leder Jeremy Corbyn krever at Cameron offentliggjør selvangivelsene sine. En annen Labour-politiker, John Mann, skriver på Twitter at Cameron har «dekket over og villedet».

– Han har ikke noe annet valg enn å gå av, sier Mann.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment