Wednesday, April 20, 2016

The county governor: – Unable to detect correlation between the school environment and … – Aftenposten



Nyttårsaften døde den 13-år gamle jenta av avmagring på familiens hytte i Valdres. Moren ble siktet for mishandling i nære relasjoner og forsømmelse av hjelpeplikten. Hun har hevdet at jenta utviklet spiseforstyrrelser som følge av mobbing på barneskolen. Moren har hevdet at skolen ikke tok mobbingen på alvor, og at mobbing var årsaken til at datteren byttet skole i 4. klasse.

Onsdag  la Fylkesmannen i Oslo og Akershus frem en foreløpig tilsynsrapport om jentas skolegang ved Gullhaug og Lesterud barneskoler og Mølladammen ungdomsskole i Bærum.

- Har strukket seg langt

- Rapporten viser at alle de tre skolene har besvart og fulgt opp alle henvendelser fra jentas mor. Etter Fylkesmannens vurdering har alle skolene strukket seg langt for å imøtekomme mors ønsker om tilrettelegging av skolehverdagen, sier utdanningsdirektør Grethe Hovde Parr ved Fylkesmannen.

- Vi har ikke kompetanse til å påvise årsakssammenheng mellom skolemiljøet og jentas sykdomsutvikling, sier fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland.

Fire reglebrudd

I alt er det snakk om fire brudd på saksbehandlingsreglene.

I 2. klasse på Gullhaug skole ba moren om at skolen skulle sette inn tiltak for å bedre skolemiljøet. Dette ble gjort, men rektor ble ikke informert. Rektoren gjorde i derfor ikke et enkeltvedtak, slik loven krever. Årsakene var blant annet at skolen hadde som prinsipp å løse saker på lavest mulig nivå, og at mor og kontaktlærer var enige om å ikke ta saken videre til rektor. Med enkeltvedtak følger også en del formelle rettigheter. Fylkesmannen skriver for øvrig at det ikke er «sannsynliggjort at elev N har vært utsatt for langvarig mobbing/utestengelse på Gullhaug skole.»

På samme måte fattet ikke Lesterud skole enkeltvedtak i 5. klasse, og det gikk for lang tid før et enkeltvedtak kom i 7. klasse.



I høst begynte jenta på Mølladammen skole, og allerede første dag varslet moren skolen og Fylkesmannen om vanskelige psykososiale forhold ved skolen. Fylkesmannen konkluderer med at skolen har «tatt mors bekymring på stort alvor», men gir skolen kritikk for at skolen ikke«snarest mulig fattet enkeltvedtak». Etter en drøy måned tok moren datteren ut av denne skolen, og de flyttet midlertidig til familiehytta i Valdres.

Skolesjef: – Ikke stolt

- Jeg er ikke stolt av at det har forkommet saksbehandlingsfeil i fire tilfeller, det tar vi på dypeste alvor. Vi endret allerede praksis før denne tilsynsrapporten kom, sier Skolesjef Siv Herikstad i Bærum kommune.

- Nå slås det fast at skolene i syv år har drevet systematisk og målrettet arbeid for å følge opp jentas situasjon. Alle henvendelser fra mor er fulgt opp.

Hun merker seg at de ikke kritiseres for brudd på retten til et godt psykososialt miljø, men for saksbehandlingen.

Forsvarer: -  Viktig rapport

Morens forsvarer Aasmund Olav Sandland hadde onsdag ikke anledning til å bli intervjuet, men skriver i en tekstmelding:

- Det er min oppfatning at politiet må se helheten og kompleksiteten i det som er sakens tema, og ikke bare det som skjedde fra oktober 2015. Rapporten om skolenes håndtering er i det perspektiv meget viktig- noe som også gjelder de foreløpige rapporter om barnevern og helse. Jeg konstaterer at samtlige tre skoler har brutt regelverket tilknyttet tiltak som vedrører det psykososiale skolemiljø.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment