Ulykkeshelikopteret fikk nytt rotorhode så sent som for en måned siden.
Dette går frem av en redegjørelse om ulykkeshelikopteret som Luftfartstilsynet la ut på sine nettsider i kveld.
Tilsynet redegjør for hva som har skjedd med maskinen den senere tid:
- Ulykkesfartøyet ble registrert 13.08.2009. Det skiftet girboks den 17 januar 2016 og rotorhode den 27 mars 2016, heter det i redegjørelsen.
Dette er et forhold direktøren for ulykkesselskapet, Arne Roland, ikke vil bekrefte eller kommentere overfor Aftenposten.
- Dette er forhold den videre etterforskning må avklare, sier han.
Direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon for Transport sier til Aftenposten fredag kveld at det vil være naturlig at kommisjonen, i dens etterforskning av tragedien, går inn i alle forhold rundt maskinen.
- Også den historikken Luftfartstilsynet har vil selvsagt være interessant og blant de dataene vi innhenter, sier Bertheussen.
Han vil ikke si noe om hvor lang tid det vil ta for kommisjonen å konkludere.
- Vi spekulerer aldri i årsak før vi vet noe helt sikkert, sier han.
- Erna Solberg om helikopterulykken:
Har fått utsatt service
Eieren av ulykkeshelikopteret, CHC, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag. Det bekrefter Luftfartstilsynet til VG.
En feil i girboksen har tidligere gjort at denne typen helikopter, EC225, har fått flyforbud.
– Jeg kan bekrefte at det konkrete helikopteret har fått utsatt service. Det er riktig at det ble søkt om såkalt gangtidsutvidelse i 2015, bekrefter juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet til VG.
HCH-direktør Roland sier til Aftenposten at utsettelsen var en rutinemessig hendelse, og at dette skjedde under kontroll av både produsenten og Luftfartstilsynet.
- Det er helt nøyaktige nedtegnelser om hva som har skjedd med maskinen, sier Roland.
Flyforbud
Luftfartstilsynet har nå utstedt et umiddelbart sikkerhetsdirektiv som innebærer et flyforbud for helikoptertypen EC225LP. Super Puma-helikoptrene har en historikk med problemer knyttet til rotor og aksling.
Flyforbudet gjelder inntil videre og norskregistrerte fartøy og operasjoner innenfor norsk område, heter det i en melding fredag ettermiddag.
Juridisk seniorrådgiver Hege Ålstad i tilsynet sier til Aftenposten at det dreier seg om 21 helikoptre som det nå ikke lenger er lov å bruke. 14 av disse tilhører ulykkesselskapet CHC Helikopter Service.
- Hvor lenge dette forbudet vil vare er ikke mulig å si. Vi har en stab som kommer til å jobbe med denne saken gjennom helgen, sier Ålstad.
- Dette er ulykken kort oppsummert:
Totalhavari
Det var et Eurocopter EC-225 Super Puma som har styrtet ved Sotra i Hordaland.. Helikopteret har plass til 19 passasjerer og to piloter.
CHC Helikopter Service bekrefter at det er deres helikopter som har styrtet.
- Det vi kan si, er at dette er et totalhavari, sier redningsleder Bjørn Larle Åmlid ved Hovedredningssentralen på Sola.
Det var 13 personer ombord, og så langt er det ikke funnet tegn til noen overlevende.
Vitne: Rotoren løsnet
Vitner på ulykkestedet har fortalt at det så ut som hovedrotoren på helikopteret løsnet like før styrten.
- Jeg sto utenfor huset med datteren vår og pekte opp på helikopteret, sier Chris Andersen til BT.
- Da ser jeg at helikopteret begyner å vingle mye frem og tilbake. Det kommer noen smell, så løsner rotoren og faller mot byggefeltet, sier Andersen.
Data fra Flightradar 24 viser at HKS 241 mistet både kraftig fart og høyde, inntil registreringen sluttet.
Flere hendelser med rotortrøbbel
Super Puma-maskinene har en historikk med flyforbud som følge av ulykker og nødlandinger som knyttes til akslingsbrudd i hovedgirkassen, som forbinder rotoren med resten av maskinen.
Saken fortsetter under grafikken
Hovedgirkassen er en svært sentral komponent i et helikopter, og en feil her kan få alvorlige konsekvenser.
I mai 2012 måtte en maskin av denne typen foreta en kontrollert nødlanding i sjøen utenfor Aberdeen i Skottland etter indikasjoner på svikt i hovedgirkassen. Alle de 14 ombord ble reddet.
Undersøkelsen foretatt av Air Accidents Investigation Branch (AAIB) viste en sprekk i en aksling hovedgirkassen. Sprekken lå tett opp mot en produksjonssveis.
Så, i 2012 oktober måtte et Super Puma-helikopter lande i havet 50 kilometer sørvest for Shetland på grunn av problemer med maskinens girboks og oljetrykk. Alle de 19 ombord ble reddet.
Også her ble det funnet en sprekk i en aksling i hovedgirkassen, og helikoptertypen fikk flyforbud mens produsenten kartla feilen nærmere.
Flyforbud i ni måneder
Fagforeningen Safe advarte så sent som i august 2013 mot Statoils bruk av Super Puma-helkopteret i Nordsjøen. Dette etter en ulykke med fire omkomne med den samme helikoptertypen utenfor Shetland. Alle maskiner av samme type ble satt på bakken på britisk sokkel etter ulykken.
I mai 2013 mente produsenten Eurocopter at de hadde identifisert problemet. I juli ble flyforbudet i Norge og Storbritannia opphevet etter at produsenten hadde iverksatt flere tiltak for å hindre lignende hendelser, ifølge Teknisk Ukeblad. Da hadde maskinene stått på bakken i ni måneder.
Helikopteret som styrtet var på vei fra Gullfaks-feltet, som opereres av Statoil, til Flesland. Statoil opplyser nå at de setter alle trafikkhelikoptre av denne typen på bakken.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) opplyser på sine nettsider at de varslet om ulykken, og at mannskap fra SHT er på vei til ulykkesstedet.
To styrt på Gran Canaria
Helikopteret som styrtet i Hordaland i dag er av samme type som to helikopter fra Gran Canaria som styrtet i 2014 og 2015, skriver Canariajournalen.
22. oktober omkom tre personer fra SAR-802 på Gran Canaria da et Super Puma-helikopter styrtet i Atlanterhavet 74 kilometer utenfor Vest-Sahara.
Fire personer omkom da et tilsvarende SAR-helikopter styrtet mellom Fuerteventura og Gran Canaria 19. mars 2014. Den eneste av besetningen som overlevde, omkom i ulykken 22. oktober i fjor.
Etterforskningen av årsaken til begge ulykkene peker mot menneskelige feil.
No comments:
Post a Comment