Wednesday, September 24, 2014

It goes against the Olympic yes Conservative – NRK

It goes against the Olympic yes Conservative – NRK

Det nærmer seg skjebnedagen for Oslo-OLs fremtid. Når Høyres stortingsgruppe samles om bare én uke kommer trolig Høyres Stortingsgruppe til å ta stilling til om OL i Oslo får statsgaranti. Etter at regjeringspartner Fremskrittspartiet sa nei i frykt for kostnadssprekk og økonomisk bakrus, er det Høyres 48 stortingsrepresentanter som avgjør om det fortsatt er liv i OL-drømmen.

NRK har kontaktet alle Høyres stortingsrepresentanter med spørsmål om de ønsker OL i Oslo. 23 representanter svarer på nåværende tidspunkt ja, ni svarer nei, mens 13 fortsatt ikke vet. Det er bare Heidi Nordby Lunde som ikke har svart på NRKs forespørsel, mens Olemic Thommesen og Anders B. Werp nekter å svare ja, nei eller vet ikke.

Mener folket vil bli begeistret

I vandrehallen på Stortinget er allerede ja-siden i Høyre i gang med å synge og danse en god, gammeldags floke.

– Jeg fornemmer at det er en majoritet i Høyre som er for OL, sier Akershus-representant Hårek Elvenes.

– Men saken skal behandles på gruppemøtet, så jeg skal ikke forskuttere noe resultat. Det blir et ulidelig spennende gruppemøte.

Også stortingsrepresentant Ingunn Foss fra Vest-Agder er OL-entusiast. Hun mener investeringen som gjøres blant annet i infrastruktur i forbindelse med et OL er noe vi uansett må ta oss råd til.

– Samtidig har jeg hele tiden sagt at det er avgjørende for meg hva regjeringa legger frem. Når det totale regnestykket legges frem og vi gjør vurderinger for og i mot, vil en måtte ta en ny runde, sier Foss som understreker at hun uansett utfall på gruppemøtet vil stille seg solidarisk bak partiets avgjørelse.

– Hva tenker dere om folket, som er så skeptiske til å bruke milliarder av kroner på et OL?

– Jeg tror entusiasmen for OL vil stige etterhvert som vi nærmer oss OL. Den store entusiasmen for OL på Lillehammer kom etter at OL i Albertville i – 92 var ferdig. Jeg tror nok folket vil bli gradvis mer heftig og begeistret etter hvert som vi nærmer oss den store dagen, mener Elvenes.

Venter på svar fra regjeringa

– Jeg kjenner faktisk ingen i min nære omgangskrets som er for OL. Folk er avventende eller negative, sier Sveinung Stensland, stortingsrepresentant fra Rogaland som representerer mindretallet i Høyre som hadde stemt nei i dag.

– OL er et hyggelig arrangement, men det virker som det har vokst ut av sine proporsjoner. Jeg er ikke sikker på om vi får igjen de pengene tilsvarende det OL koster. Hvor mye av dette er infrastrukturkostnader som Oslo uansett må ta og hvor mye er direkte knyttet til OL? Det er noe av det jeg lurer på.

Stensland er, i likhet med partikollega Foss og mange av de andre NRK har snakket med, opptatt av at de vil se saken i sin helhet fra regjeringen før de bestemmer seg endelig. Til gruppemøtet 1. oktober får Høyre-representantene en oppdatert status blant annet på økonomi og kvalitetssikring.

Om Høyre faller ned på et ja, er det en splittet regjering som må komme med en innstilling til Stortinget. For i løpet av høsten må det bli klart om Oslo2022 får den avgjørende statsgarantien for å sende inn den endelige OL-søknaden til IOC. Fristen er januar 2015.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment