Tuesday, August 5, 2014

Less delays on the route between Oslo and Moss – NRK

Less delays on the route between Oslo and Moss – NRK

Flere reisende brukte mandag ettermiddag mer enn tre timer for å komme seg fra Oslo og til Moss, fordi det er satt inn buss for tog på Østfoldbanen mellom Oslo og Moss fram til søndag 17. august.

Også tirsdag ettermiddag er det forsinkelser og flere passasjerer ventende i kø, men så langt er situasjonen langt mindre kaotisk enn dagen før. Ved 17-tiden melder NSB at bussene er forsinket opptil 20 minutter.

– Det går bedre enn i går og det er vi fornøyde med, men det er fremdeles problemer med trafikken i Bjørvika, sier Håkon Myhre, pressevakt i NSB.

Jernbaneverket driver med større byggearbeider, og derfor er strekningen stengt for all togtrafikk i tre uker fra 28. juli.

Årsaken til forsinkelsene og køene er begrensninger i veisystemet rundt stasjonen og bygging i Bjørvika.

Blir bedre fra og med onsdag

– Vi er misfornøyde med gårsdagens ettermiddag, men dette er noe vi har vært klar over og forsøkt å løse på flere måter uten hell. Men i morgentrafikken i dag gikk alt som det skulle, så vi er fornøyde med gjennomføring så langt, sier Myhre.

NSB har også satt opp enda flere mennesker på jobb for å forhindre gårsdagens dårlige organisering.

– Vi har bedt Statens Vegvesen om å kunne stoppe bussene ved andre stoppesteder og om å få styrt lyskrysset fra Dronning Eufemiasgate, der hvor trykket var som verst i går, men fått negativ respons, sier Myhre.

Selv om Statens vegvesen setter inn ekstra tiltak de kommende dagene for å lette på trykket, vil situasjonen trolig bli bedre fra og med onsdag formiddag.

– Arbeider på strekningen Oslo S – Kolbotn avsluttes i morgen i stedet for natt til torsdag. Når strekningen åpner i morgen vil det avlaste presset på bussopplegget på Oslo S. Da kan de som skal til Rosenholm og Holmlia kjøre tog hjem to ganger i timen, sier Myhre.

Saken fortsetter under bildet.

Kan ikke prioritere enkeltgrupper

Statens vegvesen på sin side forteller at de ikke kan imøtekomme alles ønsker.

– Vi må ha et helhetlig blikk på Bjørvika fordi det er en stor, trang byggeplass. Endrer vi prioriteringer i lyssignalet for noen trafikantgrupper går det utover andre. Vi må sørge for at alle kommer seg igjennom, og da må man reise saktere, sier Eistein Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Bjørvika-prosjektet.

Ifølge Hansen oppstår forsinkelsene fordi det kommer flere busser enn gaten har kapasitet til å ta, og at gaten allerede tar unna så mange busser som den klarer selv om den ikke er ferdig enda.

– Grense for hvor mye kaos vi kan tåle

Samferdselsbyråd Guri Melby synes det er synd at så mange reisende opplever kaos på grunn av dårlig samarbeid mellom NSB og Statens vegvesen.

– Jeg forventer NSB og Statens vegvesen samarbeider for å løse situasjonen og jobber for at kaoset ikke oppstår igjen neste gang det er buss for tog, sier Melby.

Hun mener at Statens vegvesen og NSB burde vurdert hvorvidt det var nødvendig å sende alle passasjerene gjennom knutepunktet på Oslo S.

– Det er forståelig at det er vanskelig i ombyggingsperioder, men det er grense for hvor mye kaos vi kan tåle. Til senere må man bli flinkere i planleggingsfasen og snakke sammen for å unngå slike sammenfallende hendelser, sier Melby.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment