Shopping med annonselenker
Rekordår for TVNorge, som går forbi hovedkonkurrenten.
For første gang har TVNorge tjent mer enn TV2 i et regnskapsår, skriver Dagens Næringsliv.
I 2014 var omsetningen til TVNorge og Discovery Networks Norway på over 1,53 milliarder kroner. Dette er ti prosent mer enn året før. Driftsresultatet ble på 500 millioner kroner, som er en vekst på 52 prosent fra 2013. Dette er rekord for kanalen.
Discovery Networks, som er TVNorges nye amerikanske eiere, tar 176 millioner av dette som sin andel. Dermed blir TVNorges regnskapsmessige driftsresultat på 324 millioner kroner i 2014. Resultatmarginen er på 21 prosent.
Til sammenligning hadde TV2 et driftsresulatat på 719 millioner kroner. Av disse var 434 millioner en engangseffekt fra omlegging av bedriftens pensjonsordning. Dermed hadde TV 2 et resultat fra driften på 285 millioner kroner, 39 millioner kroner mindre enn TVNorge. Dersom man legger driftsresultatet før resultatdelingen til grunn, som er 500 millioner kroner, har TVNorge tjent 215 millioner mer enn TV 2 i fjor.
Administrerende direktør Harald Strømme i Discovery Networks gleder seg over resultatet.
– Det begynner vel strengt tatt å bli en stund siden vi skjelte til TV 2 for å hente inspirasjon til gode marginer, sier Strømme humoristisk.
Det gode økonomiske resultatet har flere grunner, men hovedårsaken er at TVNorge har klart å skaffe seg flere seere å skilte med til sine annonsører.
Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!
No comments:
Post a Comment