Det er analyseselskapet Oslo Economics are har Fatt oppdraget med å be på hvem Us Tjen mest Når matprisene and Norge Stig. Har kommet fram til det er at the store matvarekjedene, MELD NRK. Selskapet har sett på endringer and matvareprisene fra 2011 til 2014.
– Prisene steget noe fra leverandørene har, har men kjedenes price forbrukerne til denne steget mer and periods sier administrerende Direktor Helge Hasselgård and Dagligvareleverandørenes Forening, we har bestilt rapport.
Økte marginalized
Mens leverandørenes price til matkjedene har med OKT 4 prose and prisene har med butikkhyllene OKT 6 prose Skriv Aftenposten. Det tilsier marginene at Oker and butikkleddet.
– Endring and marginalized er på et mål markedsmakt. Økningen her indikerer at konkurransen mellom kjedene redusert er, at the derfor og har til å anledning utøve mere markedsmakt, sier partner Jostein Skaara Oslo and Economics.
Mens leverandør are in Orkla sier Rapport de har det med samsvarer funnet jungle of kjenner ikke det store kjedene sec igjen and we bildet Tegni.
– Leverandørenes Egen organisasjon fremstiller you skjevt bilde av virkeligheten, sier Bård Gultvedt, we Direktor for næringspolitikk og er myndighetskontakt and NorgesGruppen.
Rema 1000-Sjef Ole Robert Reitano tar på sin side til order for “in faglig Økonomisk Studie av hele den norske verdikjeden for mate.”
– Rydde opp and debattene
– Vi kan alle sikkert bestille hver Vår rapport We sier at Noen and verdikjeden andre har skylden for prisøkninger. Lish stående slutt til og alle på hverandre peke. Norske forbrukere tjent med dette er ikke, og det er ingen heller aktørene BC, sier have.
Reitano sier in Studie av den Type Any etterlyser have, er ikke gjennomført Sidén 2001. They MENERS in ny, boron omfattende Studie gjennomføres oppdrag fra på så Konkurransetilsynet mulig are strong, “for a sikre faglighet og god uavhengighet.”
– Den Må ikke nødvendigvis Bety in endring politikken BC, men kan rydde opp and we debattene foregin, slik at riktig bjelle lish hengt på riktig Katt, sier Reitano.
No comments:
Post a Comment