Thursday, March 5, 2015

- Kjos does not relate to the rules – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener Bjørn Kjos forsøker å omgå streikeretten.

Ledelsen i pilotenes fagforening Parat reagerer sterkt på at Norwegian har besluttet å overføre flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper.

- Det som nå har skjedd endrer ingenting. Dette viser at det eneste faste vi kan forholde oss til er morselskapet Norwegian. Andre selskaper i konsernet endrer seg fra en dag til en annen og uten at spillereglene følges, sier Hans-Erik Skjæggerud, forbundsleder i Parat, under en pressekonferanse torsdag kveld.
Han mener Kjos ikke kan splitte opp selskapet slik han nå har gjort, mens pilotene er i streik. 

– Som arbeidsgiver har han ingen myndighet til å bestemme over arbeidstakere mens de er i streik. De er jo midlertidig løst fra sitt arbeidsforhold. Dermed fremstår dette som et forsøk på å omgå streikeretten, sier Skjæggerud.

– Målet til Kjos har vært å splitte pilotkorpset i Skandinavia. Det har han nå forsøkt å gjøre ved å hive dem ut av datterselskapet NAN og inn i tre nyetablerte datterselskaper. Det gjør han uten å informere, drøfte eller på noen annen måte følge reglene i arbeidsmiljøloven, fortsetter Parat-lederen.

- Kjos følger ikke spillereglene

Skjæggerud mener Kjos lar være å forholde seg til spillereglene når disse ikke passer ham. Han mener det utfordrer det seriøse arbeidslivet, og at det utfordrer arbeidsgivere som følger spillereglene.

- Kjos forsøker å splitte oss. Det er vanskelig å vite hvem som er deres juridiske arbeidsgiver, men det som er klart er hvem som er deres reelle arbeidsgiver.

Etter å ha lest opp den korte kommentaren, forlot Skjæggerud stedet uten å snakke med pressen.

LES OGSÅ:Parat avviser Kjos-krav

Omorganisering

Omorganiseringen ble bestemt på et ekstraordinært styremøte i Norwegian Air Norway (NAN) torsdag, etter at flygerne blankt avviste et krav fra selskapet om å møte til nye forhandlinger «umiddelbart».

– Vi gir pilotene i de ulike landene mulighet til å forhandler om sine egne løsninger, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Tariffavtaler

Selskapet opplyser i en pressemelding at «tariffavtalene med eksisterende rettigheter og betingelser videreføres i de nye selskapene, inkludert retten til å streike».

– Norwegians klare mål er at alle piloter skal ha jobb i et Norwegian-selskap i fremtiden. Den pågående streiken setter alles arbeidsplasser i fare, og i denne alvorlige situasjonen skal pilotene selv kunne påvirke utfallet, heter det fra selskapet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegians lokaler torsdag.

Terje Bendiksby

– Norwegian løser ikke det grunnleggende

Norwegian-ledelsen løser ikke det grunnleggende problemet ved å splitte de skandinaviske flygerne i tre ulike datterselskaper, mener professor Tor W. Andreassen.

– Dette endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten – at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet. Nå går de bare til mer regionale selskaper, sier Andreassen til Dagens Næringsliv.

Morselskapet kan gjennom endringen bestemme om det vil kjøpe tjenester fra de enkelte selskapene eller ikke, poengterer professoren og eksperten på flybransjen ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

– I tillegg oppnår de nå at de splitter pilotene fra én gruppe til tre grupper. Det vil si norske, svenske og danske piloter hvor du får egeninteresse som skal ivaretas, men lettere spilles opp mot hverandre, sier Andreassen.

- Pistol mot hodet

Da streiken i flyselskapet var godt inne i det sjette døgnet, sendte Norwegian ut en pressemelding der det het at «nok er nok».

– Nå starter nedtellingen, med en frist til klokka 15, lød det i pressemeldingen som ble sendt klokka 13.20.

Parat-lederen uttalte senere torsdag at de ikke ville møte Norwegian-ledelsen innen fristen.

– Dette er en klar trussel. Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som de har bestemt, uttalte Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment