- Bruk hodet, er rdet fra Trygg Trafikk.
(Dagbladet): Det tilsynelatende skyhye konfliktnivet mellom bilister og syklister p norske veier har med tiden etablert seg som et av de sikreste vrtegnene i landet.
Det stemmer godt overens med ferske tall fra en Trygg Trafikk-underskelse, som viser at irritasjonsnivet mellom syklister og bilister p norske veier har blitt farlig hyt.
Statistisk sett vil 10 syklister omkomme i trafikken i r i Norge, iflge Trygg Trafikk.
- Vi nsker flere syklister her til lands, og det blir stadig flere trafikanter p veiene. Det kan fre til flere konflikter, og da trenger vi bde fysisk tilrettelegging og en kulturendring hvor bde syklister og bilister tar ansvar for srge for trygg sameksistens i trafikken, sier Ann-Kathrin ren fra Trygg Trafikk.
8 av 10 irriterer seg
Trafikksikkerhetsunderskelsen, som er utfrt av TNS-Gallup, viser at det er stort spenningsniv mellom trafikanter p to og fire hjul: Hele 86 prosent av bilistene sier at de irriterer seg over syklister av og til eller oftere, mens 78 prosent av syklistene sier det samme om bilistene.
- Vi m sammen srge for at trafikken ikke oppleves som en konfliktsone. Alle har lik rett p veien og vi har alle et moralsk og juridisk ansvar i trafikken. Det er lett kun ta utgangspunkt i egen situasjon og identifisere seg med den trafikantgruppen man tilhrer i yeblikket. Vi oppfordrer derfor til bruke hodet, ta gode valg og bidra til positiv trafikk-kultur, mener ren.
Historisk f ddsulykker
Mtet mellom syklister og bilister er en kilde til farlige situasjoner, ulykker og frustrasjon. I fjor omkom fem syklister i trafikken, noe som er en halvering – sammenlignet med gjennomsnittet de siste fem ra.
Tre av ddsulykkene var eneulykker der de av ulike grunner veltet. Ingen av ddsulykkene var i mte med bil. Hvor mange som ble skadet er det store mrketall p, iflge Trygg Trafikk.
Forelpige tall fra fjorret viser at 118 personer mistet livet i trafikken i 2015, noe som var et historisk godt r for norske trafikanter. Man m helt tilbake til 1947 (94 omkomne), da det var langt frre trafikanter p norske veier, for finne tilsvarende lave tall.
Likevel er Trygg Trafikk bekymret over konfliktnivet mellom bilister og syklister p norske veier.
- Alle trafikanter har lik rett p veien, og det er et nasjonalt ml at flere skal sykle. Det er likevel til syvende og sist syklistene som er den mest utsatte parten i en kollisjon. Det hjelper dessverre lite ha retten p din side nr ulykken frst er ute. P den annen side er det sjfren som m leve med ha kjrt p og kanskje ende opp som ansvarlig for at en syklist blir skadet eller omkommer, sier ren.
– Flest voksne som skader seg
Hun viser til at trafikkulykkene hvor sykkel er involvert er av en annen karakter enn for 20 r siden. Trygg Trafikk mener rsaken ligger i endrede vaner.
- Tidligere hadde vi et betydelig antall stygge ulykker med barn p sykkel. Det har vi heldigvis klart redusere til nesten null. Men etterhvert som sykkel som idrettsform har bredt om seg og stadig flere voksne bruker sykkelen som fremkomstmiddel, ser vi andre typer ulykker enn tidligere. Det handler ikke lenger om barn som blir pkjrt under lek, men om voksne som skader seg, sier hun.
Fikk refs etter syklistutspill
Temperaturen i diskusjonen steg med flere grader etter Onsdagens Nitimen-sending, der programleder Pl Thoresen presenterte en lsning p problemet for bilister:
- Hvis du senker farta ned til 20-30 kilometer i timen, s pner du diskret dra, og s rydder du opp det som mtte vre langs veikanten, sa Thoresen.
ren beskrev Thoresens uttalelse om ta syklister med bildra som usaklig, overfor Dagbladet onsdag. Sjefen for radiounderholdning i NRK, Rune Lind, stilte seg imidlertid fullt og helt bak programlederen.
- Pl Thoresen er selvflgelig ikke en person som vil syklister noe vondt. Han har spkt med syklister, og det faller syklistorganisasjoner tungt for hjertet. Det fr vi bare akseptere. Det er lov spke med ganske mye i dette landet, ogs syklister, sier Lind.
Utspillet falt penbart ikke i god jord hos alle. Mange tok til sosiale medier for vise sin irritasjon.
No comments:
Post a Comment