Saturday, February 7, 2015

16 skaters were trapped on ice floes – Nettavisen

16 skaters were trapped on ice floes – Nettavisen

Promotion med annonselenker

– Det var litt dramatisk, men jeg var aldri skikkelig redd, sier nederlandske Ronald Cornet.

16 skøyteløpere fra Sverige og Nederland var lørdag formiddag fanget på et isflak ute på Mjøsa.

Like før klokken 11.00 melder Vestoppland politidistrikt at alle er evakuert med båt fra Gjøvik brannvesen, og at ingen er skadet.

Blant dem som ble sittende fast på isflaket var nederlenderen Ronald Cornet.

– Jeg falt i vannet i det isflaket løsnet, forteller Cornet til Oppland Arbeiderblad.

Nederlenderen kom seg opp på isflaket sammen med 15 andre fra gruppen, som totalt talte 45 mennesker.

På skøytetur

Gruppen på 45 var skøyteentusiaster fra Sverige og Nederland, og var på tur i Norge for å gå på skøyter.

De dro ut på Mjøsa ved åttetiden lørdag morgen, og Cornet beskriver at forholdene da var fine.

– Det var riktignok noen råk her og der, men det er det gjerne på denne tiden. Det er vi vant til. Vi sjekker alltid isforholdene før vi går utpå, forklarer nederlenderen.

Væromslag

Plutselig tok imidlertid den hyggelige skøyteturen en dramatisk vending. I løpet av minutter kom en varm vind og gjorde forholdene alt annet enn sikre.

16 svenske skøyteløpere ble lørdag formiddag stående fast på et isflak på Mjøsa. Alle ble reddet uskadd i land. NB: Lavoppløst bilde. Foto: Tina Presteseter Hjarbo / NTB scanpix

Væromslaget førte til at isen begynte å sprekke opp og det dannet seg store råker. 29 fra gruppen kom seg i sikkerhet, mens de 16 andre havnet på isflaket som raskt begynte å drive. Isflaket beveget seg anslagsvis noen hundre meter på de snaut to timene det tok før mannskaper fra Gjøvik brannvesen fikk gruppen i sikkerhet.

Redningsaksjon

Politiet fikk melding om hendelsen rundt kl. 09.00 lørdag, og iverksatte redningsaksjonen.

- Vi fikk melding om at rundt 40 personer har gått på skøyter på vannet. 16 av disse har blitt fanget på et isflak, og tre av dem har mer eller mindre vært i vannet. Isen har delt seg opp, og disse 16 kommer seg ikke videre, sier Pål Erik Teigen, operasjonsleder ved Vestoppland politidistrikt, til Nettavisen, kl. 09.45.

Han legger til at personene som falt i vannet hadde med seg skift, og at de skal ha fått skiftet til tørre klær.

De som hadde vært i vannet trengte ikke medisinsk hjelp.

Godt utstyrt

– Jeg hadde ryggsekk, som gjorde at jeg fløt lettere når jeg havnet i vannet. I tillegg hadde jeg et skift med klær i sekken, som jeg fikk på meg når jeg kom meg opp på isflaket, forteller Cornet. Han var i god form, men var en kjapp tur innom ambulansen for å forsikre seg om at alt sto bra til.

UT: Brannmannskapet på vei ut for å redde 16 personer på Mjøsa. Foto

Brynjar EidstuenOppland Arbeiderblad



LikeTweet

No comments:

Post a Comment