Wednesday, May 4, 2016

Geir crust and 20,000 others have signed a petition against the Super Puma – Aftenposten



Skorpen har jobbet offshore siden 1977, og anslår at han har hatt 800 helikopterturer gjennom karrieren. Han kjente både Lyder Martin Telle og Ole Magnar Kvamme, som begge mistet livet i ulykken ved Turøy fredag, skriver Bergens Tidende.

Mistet mange kolleger

- Telle har jeg jobbet med siden 1970-tallet. Han hadde et fantastisk humør, og smilte og lo alltid. Kvamme kjente jeg fra kurs og arbeid som verneombud. Jeg ble helt rystet da jeg hørte at de to var i helikopteret, sier Skorpen.

De fire siste dagene har over 20.000 mennesker undertegnet et opprop som krever at Super Puma EC225 blir tatt ut av bruk. Mange norske offshore-ansatte har delt oppfordringen på Facebook de siste dagene.

Skorpen har vært tett på ulykker flere ganger. I 1980 mønstret han av Alexander Kielland-plattformen bare noen måneder før den havarerte. Han var på samme skift som flere av de 123 som mistet livet i katastrofen.

Lettelse å slippe Super Puma

I 1978 omkom mentoren hans i en helikopterstyrt da han fikk tilbud om en seteplass like før avgang til Statfjord. Til sammen 18 personer mistet livet, Og to ganger opplevde Skorpen at gangbroen på plattformen falt i sjøen, slik at ingen kom seg på jobb.

- Jeg tror ikke folk kan forestille seg hvordan det var i Nordsjøen på den tiden. Folk bodde i 20-fots containere med køyesenger. Alle røykte. Varmtvann fantes ikke. For å kommunisere med land måtte vi betale for å bruke radioen, så det gjorde vi gjerne bare én gang i uken, sier Skorpen.

Alle helikopterturene opp gjennom årene ble rutine. Men det har alltid vært en lettelse når turen går med et Sikorsky-helikopter, og ikke Super Puma. De to modellene står for det aller meste av helikoptertrafikken i Nordsjøen.





- For mange uhell

- Jeg har aldri følt meg helt sikker i Super Puma. Det er mye misnøye blant folk når vi ser at det er det helikopteret vi skal ut med, sier Skorpen, som jobber som brann- og gasstekniker på Statfjord C.

- Jeg stoler hundre prosent på pilotene, men ikke på maskinen. Det har vært for mange uhell. Dessuten er det mye dårligere plass i Super Puma enn i Sikorsky. På en øvelse en gang satt jeg ved siden av en som fikk panikk. Etter det har jeg foretrukket å sitte i eget sete.

Luftfartstilsynet har innført flyforbud for Super Puma EC225. Skorpen sier han likevel kommer til å være nervøs neste gang han skal på jobb.

- Jeg skal ut igjen 10. mai. Det blir ubehagelig, men jeg får bare hoppe i det.

- Hva gjør du hvis Super Puma kommer i luften igjen, og du må fly med den?

- Jeg vil ikke fly den mer. Da tar jeg av meg drakten.

- Tunge dager

En annen offshore-arbeider BT har snakket med, sier han ikke vet om han klarer å gå om bord i ulykkesmodellen, selv om den skulle bli klarert for flyging.

- Jeg har hatt noen forferdelig tunge dager etter ulykken, og jeg kjenner det i hele kroppen. Hvis jeg må opp i en 225 i fremtiden, er det mulig jeg snur. Jeg har gjort det til en vane å be en bønn hver gang jeg skal ut, sier mannen, som ikke vil stå frem med navn.

Han reagerer mest på at Super Puma er så mye trangere enn Sikorsky.

- Man sitter som sild i tønne med beina sakset i hverandre, og det er lavt under taket. På varme sommerdager er det helt jævlig. Det er en stor lettelse når den setter hjulene på bakken. Sikorsky er som å ta rutebuss i forhold.

- Tilliten svekket

Roy Erling Furre, andre nestleder i Safe, sier de har fått melding om at flere offshore-ansatte er sykmeldt etter ulykken, og at en del melder avbud til flygingene.

- Vi vet at ganske mange fryktet helikopterturene allerede før ulykken, og de sliter nok enda mer nå. Det er stort behov for tiltak for denne gruppen, sier han.

Forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i Industri Energi sier det er helt utenkelig at Super Puma EC225 kan komme i luften igjen før ulykkesårsaken er avdekket.

- Likevel kan det være at tilliten til modellen er så svekket at oljeselskapene bør begynne å se etter alternativer. De bør forberede seg på at den ikke kommer tilbake, sier Fjeldsbø.

For Geir Skorpen er det først og fremst tanken på de omkomne og deres pårørende som plager ham.

- Jeg tenker på hvordan de må ha hatt det i helikopteret i sekundene etter at de hørte smellet. Og så tenker jeg på dem som sitter igjen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment