Tuesday, March 8, 2016

Newspaper circulation fell by 5.2 percent – Aftenposten



Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en fremgang på 12,4 prosent.

Aftenposten Junior økte mest

Av ukeavisene var det Aftenposten Junior som økte mest. Junior har nå passert 25.000 eksemplarer og er med det landets 10. største avis.

Totalopplaget økte med over 3200 eksemplarer i fjor, en fremgang på 14,8 prosent.

- Vi gikk ut av 2015 med høyere endringstakt i mediene, enn det vi gikk inn med, heldigvis. Det er helt nødvendig, sa administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) da tallene ble lagt frem.

Én million logger inn

Hun forteller at norske medier nå har mer enn én million innloggede brukere.

- Mange mediehus har tatt i bruk innlogging i løpet av det siste året og mange mediehus har det siste året vist frem mer relevant annonsørinnhold. Men det er mer å gå på, og vi venter at det skjer mer i løpet av dette året, sier hun.



I 2014 begynte MBL å telle opplag annerledes enn de har gjort tidligere. Det har sammenheng med at mange medier har endret salgsmodellen sin, der de har abonnementsmodeller både digitalt og for papir.

Tallene for 2015 viser at det har vært en nedgang i 5,2 prosent, til tross en økning i digitale opplag på 52 prosent.

Nisjeavisene går knapt ned

Nisjeavisene går nesten ikke ned (0,5 prosent), mens riksaviser har en nedgang på 13,0 prosent. Lokale dagsaviser hadde i fjor en nedgang på 5,7 prosent, mens dagsaviser i storby hadde en nedgang på 4,9 prosent. Andre lokalaviser hadde en opplagsnedgang på 3,4 prosent.

Aftenposten hadde i fjor et opplag 211.769.

Avstanden til VG, som er Norges nest største, øker. VG hadde i fjor et opplag 112.716.

Til tross for dette, mener MBL at norske medier samlet sett omtrent har like mange lesere som tidligere. Daglig når norske mediehus 85 prosent av befolkningen over 12 år, ifølge MBL. 53 prosent leser avisene på papir, 60 prosent leser avisene på nett, mens avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent.

Av magasinene var det Aftenpostens hyttemagasin som hadde størt leservekst, med 2600 nye lesere.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment