Saken oppdateres.
Pilotenes tillitsvalgte og Norwegian tok onsdag tatt opp igjen forhandlingene om en ny overtidsavtale.
Klokken 18.34 fikk E24 bekreftet av flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, at de hadde kommet i mål.
– Vi er enige, sier Hesthammer.
Møtet har foregått på advokatkontoret til BA-HR på Tjuvholmen. Advokatfirmaet, med partner Tarjei Torkildsen i spissen, har lenge representert flyselskapet i en rekke saker.
Ansetter 50 nye piloter
Til pressekorpset utenfor advokatkontoret forteller Hestehammer at avtalen om kjøp og salg av fridager, videreføres.
Enda mer fornøyde er pilotforeningen med nye ansettelser.
– Vi er veldig glad for at vi har fått gjennomslag for at det skal ansettes flere piloter; 50 nye i Skandinavia, sier leder i pilotforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar til NTB.
– Poenget er at det har vært for få ressurser. Når solgte billetter gjør selskapet avhengig av at piloter skal selge fridager, så går ikke det. Det er grunn til at pilotene har behov for å restituere seg etter harde arbeidsdager, sier han.
På spørsmål om han tror nok piloter kommer til å melde seg for å møte sommer-rushet, svarer Vatne følgende:
– Jeg oppfordrer til dugnad slik at ingen passasjerer blir stående igjen.
Høy temperatur
Ifølge Hesthammer, som deltok på møtet for Norwegian, gikk det forholdsvis rolig for seg under forhandlingene.
– Det var høy temperatur innimellom, men forhandlingsklimaet var bra. Vi både fleipet og var alvorlige. Vi begynte med hvert vårt synspunkt og myket hverandre opp, sier Hesthammer til E24.
De nye pilotene vil bli ansatt til høsten, opplyser han.
– Det som er viktig for oss nå er de reisende i sommer, og de vil vi hjelpe gjennom at fridagsavtalen er aktivert igjen. Forhåpentligvis vil pilotene være villige til å selge fridager.
Avtalen er tilnærmet lik den forrige, men med ett unntak: Nå kan Norwegian kjøpe kun 15 fridager, sammenlignet med 22 før.
Turbulent uke
Norwegian har siden forrige helg måttet kansellere eller utsette en rekke avganger. Flyselskapet opplevde en akutt pilotmangel samtidig med at overtidsavtalen med pilotene løp ut.
Selskapet har erkjent at de har planlagt for dårlig, men det har også versert rykter om at mistenkelig mange piloter meldte fravær (såkalt «unfit for flight») etter at overtidsavtalen gikk ut.
– Jeg advarte for flere måneder siden selskapet mot at det ville oppstå mangel på flygere foran sommersesongen. Jeg ba lederne om å ansette flere piloter, men det har tydeligvis ikke skjedd. I stedet har man solgt billetter til et flyprogram som man visste det ikke var ansatte nok til å dekke opp, sa leder i pilotforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar til Aftenposten nylig.
Dobbel lønn
Norwegian har i lengre tid basert seg på å ta unna trafikken i de mest hektiske periodene i høysesongen ved hjelp av overtid eller ved å kjøpe fridager fra pilotene i bytte mot saftige tillegg.
Så langt har dette fungert, og flyselskapet har sluppet å ansette flere piloter som det ikke hadde vært like stor bruk for i lavsesongen. Men når pilotene i de siste dagene ikke har villet stille opp for få fly ekstra mot ekstra betling i like stor grad, har selskapet vært sårbare.
Etter at pilotmangelen oppsto har Norwegian tilbudt pilotene dobbel lønn for å fly på feriedager.
– Vi har strukket oss veldig langt for å lokke dem til å fly, sa pressekontakt Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian mandag og bekreftet tilbudet.
No comments:
Post a Comment