Friday, May 13, 2016

The rotor and a gear unit mounting loosened during helikopterstyrten by Turøy – Aftenposten



Klokken 18.30 startet pressekonferansen med Statens Havarikommisjon på Kjeller. Her presenteres den foreløpige rapporten om helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen som krevde 13 menneskeliv.

I følge rapporten var alt normalt helt frem til en plutselig katastrofal feil inntraff. Opptakene på taleregistratoren (CVFDR) som tar opp samrtalene i cockpit og tar opp flydata stanset i ulykkesøyeblikket.

-Det er ikke noen indikasjoner på at pilotenes handlinger spilte noen rolle i ulykken, heter det i rapporten.

  • 13 personer var  ombord i helikopteret som styrtet ved Turøy, nordvest for Sotra i Hordaland.
  • Helikopteret fra CHC Helikopter Service var på vei fra Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.
  • HRS fikk den første meldingen om havariet klokken 12.01.
  • Politiet bekrefter at omkomne er funnet etter helikopterstyrten.
  • Årsaken til at helikopteret styrtet, er ikke kjent.

Her  er den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen – kun i engelsk utgave.

Havarikommisjonen kommer til å gjenoppta leting i sjøen  etter deler fra helikoptere 18. mai. Det opplyste avdelingsdirektør Kåre Halvorsen på pressekonferansen.

Mangler mange deler

Det er funnet flere tusen deler fra helikoptere. Det man leter mest etter er deler fra gearboksen.

-Hvor stor del av det kritiske materialt manglet dere?



- Vi har såvidt startet å sette sammen bildet. Det er derfor umulig å si hvor mange deler vi mangler,  forklarte Halvorsen, og la til : Jo mer en finner, jo mer entydige konklusjoner kan en trekke.

Han understreket at det ikke er gitt at det som er funnet, er komponenter som forklarer hva som utløste ulykken, men at dette er deler i det området som er kritisk for å finne løsningen.

-Det vi har funnet hjelper oss å forstå det som har skjedd, forklarte han.

Mye gjenstår

Halvorsen fortalte at det gjenstår en masse analysearbeid. Den norske havarikommisjonen samarbeider med den franske og den britiske.

Havarikommisjonen har ennå ikke startet med å demontere de store delene. De metallurgiske undersøkelser vil ta lang tid. Det er komponenter som befinner seg i kjerneområdet som er funnet og undersøkt, men det  ikke gitt at det er disse som har utløst ulykken, kom det frem på prssekonferansen.

Havarikommisjonen var på pressekonferansen meget opptatt av å understreke at en ikke kan trekke den endelige konklusjon ut fra det materiale og analysene en sålangt har foetatt.

Statens Havarikommisjon har funnet festeanordningene bolt og selve festet, som holdt staget fast til toppen av hovedgir-boksen.

Støttestaget som er med på å holde girboksen til rotoren på plass og selve rotoren ble funnet 3-400 meter unna havaristedet.

Videoen som ble tatt av et øyenvitne viste rotoren som var i lufta lenge etter at den 10 tonn tunge helikopterkroppen dundret i bakken med 13 hjelpeløse mennesker ombord.

Les mer om den omfattende etterforskningen:

Politiet sitter på video av helikopterstyrten 

forrige uke sendte selskapet som produserer helikopteret, franske Airbus, ut et rundskriv til alle sine kunder hvor de ba dem sjekke akkurat disse støttestagene og hvor hardt de var skrudd til.

Havarikommisjonen har siden ulykken lett med dykkere etter deler fra helikopteret som kan være med å bidra til å finne ut hva som skjedde i forkant av ulykken.

Helikopterkonsern har søkt om konkursbeskyttelse 

13 mennesker mistet livet da et Super Puma-helikopter styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag 29. april.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment