Wednesday, May 11, 2016

Oslo Package 3 and E18-plan will not be ready before the 17th of May – but Fornebu Line and … – Aftenposten



Klokken 12 tirsdag startet møtet som kunne avgjøre skjebnen til ny E18 vestfra. Ved 14.45-tiden ble møtet avsluttet uten at man hadde oppnådd noen enighet om gigantprosjektet.

Et nytt møte er avtalt torsdag, men allerede nå er det bestemt at det skal bli flere møter – etter 17. mai. Og prinsippet er klart, før alt er på plass er ingenting helt sikkert.

Etter det Aftenposten erfarer er man likevel i praksis enige om følgende:

Fornebubanen og ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo har allerede fått grønt lys under forhandlingene. Også nytt signalanlegg til T-bane og A-husbanen har etter sigende fått plass i en reforhandlet utgave av Oslopakke 3.

I hvert kan et første stykke av A-husbane nordover fra Ellingsrudåsen bli bygget, med ny type signalanlegg.

Det loves også storsatsing på sykkel, trikk og byutvikling.

Som flere spådde på forhånd kan det ende med at det i praksis ikke blir store endringer fra tidligere forlik om Oslopakke 3.





Her sto E18-frontene før tirsdagens møte

På forhånd ble det sagt at tirsdagens møte i sin helhet skulle handle om E18 vestre. Pluss bompengetakster. Utgangspunktet har vært mildt sagt vanskelig:

  • MDG har truet med å avsette ethvert byråd som aksepterer ny E18. «Ingenting skal skje utenfor dagens trasé,» har vært garantien fra partiets samferdselsbyråd Lan Nguyen Berg.
  • Høyre i Akershus har svart med å kalle garantien en krigserklæring mot hele Oslopakke 3.
  • Det foreligger en avtale for Oslopakke 3. Endringer krever i praksis enighet mellom partiene i Oslo og Akershus.
  • Sies avtalen om Oslopakke 3 opp risikerer man å miste et milliardbeløp til drift av dagens T-bane, etc.
  • At E18 på sett og vis er Bærum kommunes sak har ikke gjort saken lettere.
  • Heller ikke at E18 er vedtatt av Stortinget.
  • Eller at også Ap på Stortinget stiller seg bak ny E18.

Byrådet tilbød å si ja kun til ny E18 forbi Sandvika

Før møtet ble det hevdet at byrådet ville si ja til «del 2» av E18-prosjektet, det mellom Ramstadsletta og Slependen.

Dette utspillet ble også diskutert under møtet, erfarer Aftenposten.

En slik løsning vil i så fall Sandvika kunne dra nytte av. Men denne delen ligger langt frem i tid, godt ut på 2020-tallet, mens «del 1», strekningen mot Lysaker, er den som er planlagt i detalj, og der Veivesenet lenge har vært i gang med forarbeidene.

Ryker «del 1» ryker også den nye adkomstveien til Fornebu, tunnel forbi Høvik og Stabekk, og kollektivterminal på Lysaker.

En torpedo under klimamålsettingene?

Gigantprosjektet E18 slik det er planlagt har fremstått som en torpedo under mulighetene for å nå klimamålene og redusere utslipp fra veien.

Tilhengerne hevder det er et miljøprosjekt, med egne og trygge buss- og sykkelfelt, og lokk over E18 der det bor flest langs den støyende veien.

- Vi kan se på støyskjerming, sykkelveier og andre utbedringer så lenge det ikke øker veikapasiteten, har Nguyen Berg utdypet sitt ståsted.

Aps byrådsleder Raymond Johansen har kalt den sterke motviljen mot ny E18 «et forhandlingsutspill».

Blir det mer trafikk eller ikke – og hva med rushtidsavgift?

Ikke minst har striden stått om hvorvidt E18 vil gi mer trafikk inn mot – og ifølge Raymond Johansen enda viktigere – inn i Oslo.

Dette er det faktisk politikerne selv som bestemmer, gjennom bompengetakster og parkeringsbegrensninger.

Derfor handler ikke de siste møtene bare om E18. De handler om hvor mye det skal koste å kjøre inn mot og inn i Oslo, og om takstene skal kalles rushtidsavgift og variere på ulike tidspunkt av døgnet.

  • Hva innebærer ny E18 slik Veivesenet lenge har planlagt den? Her får du de nødvendige fakta i kortform:

Ny hovedvei mellom Lysaker og Asker, prioritert i Nasjonal Transportplan (NTP):

Den nye veien vil få 8 gjennomgående felt (mot dagens 5-6 felt), inkludert to bussfelt.

I tillegg kommer nye lokalveier samt av- og påkjørselsveier, slik at det flere steder vil bli ytterligere felt.

Lange strekk vil ligge i tunnel – med 6 felter.

Dagens E18 skulle etter planen bli lokalvei med to felt i hver retning. Det er for lengst klart at det bare blir to felt i hver retning.

Sykkelløsning inkludert for hele strekningen.

Nåværende NTP anslår at strekningen Lysaker-Ramstadsletta kan bygges i perioden 2018-2023. For resten av strekket er det ingen tidsangivelse (kommer trolig i neste NTP).

Del av Oslopakke 3: Samarbeidsprosjekt mellom Oslo og Akershus.

Bærum har vedtatt sin kommunedelplan for E 18-utbyggingen, Asker er ennå i prosess.

Planer for strekningen Oslo sentrum-Lysaker er ennå ikke klare.

Kostnadsramme: 40 milliarder kroner.

Veien som både er lokal vei og riksvei – landets mest trafikkerte

Det hører med at E18 både er en lokal vei og riksvei, skjønt planene som Veivesenet lenge har arbeidet etter skiller ut dagens E18 som lokal vei. Mens det er Bærum som på sett og vis bestemmer og som har ansvaret for reguleringsplanen for ny E18, er det Stortinget som har siste ord, ettersom det er her bompengetakstene til slutt skal vedtas.

Og Stortinget har allerede vedtatt at E18 vestfra skal bygges.

Oslo er kun høringsinstans, og kan legge inn protest, det som kalles innsigelsesmulighet. Står Oslo fast på sin motstand mot E18 kan det bli megling hos fylkesmannen, og om man ikke blir enige her havner saken hos Jan Tore Sanner og Kommunaldepartementet.

Regjeringen, ved samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), har så langt stilt seg bak ny E18.

Det har også Arbeiderpartiets leder for Transportkomiteen på Stortinget, Eirik Sivertsen.

  • Punkt for punkt har vi gått gjennom realismen i MDGs transportpolitikk. Også om den i det hele tatt lar seg gjennomføre, og om E18 lar seg realisere uten MDG.

Svaret på begge spørsmål var ja.

  • Flere partier begynte å vakle i synet på E18. Det fortalte Aftenposten da vi i fjor tok opp den nye E18-debatten i full bredde. Vi skrev:

Gigantprosjektet ligger an til å bli kraftig slanket.

  • I en faktasak fortalte vi hvorfor det er så vanskelig å si ja – og nei – til veien:

E18 vestfra inn mot Oslo er Norges kanskje mest trafikkerte vei. Det er gjort lite eller ingenting her siden 1970- tallet.

Analyseselskapet Pöyry har beregnet at køer på E18 vestfra i dag alene koster varetransporten nær én mrd. kroner i året, og at dette kan vokse til to mrd. kroner i 2030.

Et forslag foreligger fra Statens vegvesen som formelt har støtte i Oslopakke 3.

Bak Oslopakke 3 står lokalpolitikere i Oslo og Akershus. Gjennom denne samferdselsavtalen finansieres mesteparten av vei- og banebygging i regionen, for en stor del via bompenger. I tillegg kommer bevilgninger fra staten, ikke minst til jernbane.

Veivesenet har beregnet at for hver krone som investeres i Oslo- trafikken, E- 18 prosjektet inkludert, får man igjen 2,43 kroner.

Bærum kommune er oppdragsgiver for E18 Asker- Lysaker. Kommunedelplanen for Bærum ble vedtatt i fjor sommer. Reguleringsplanen skal være ferdig neste sommer, samtidig med kommunedelplan for Asker.

For strekningen Lysaker- Oslo sentrum er man kommet kortere. Her er man fortsatt på stadiet med “mulighetsstudier”, selv om debatten går høyt, ikke minst for Filipstad- området.

Det er allerede satt av 290 millioner til kjøp av boliger i Bærum, 40 millioner til videre planlegging, mens 5,7 mrd. kroner er lovet fra Oslopakke 3 for en ikke definert periode.

En meningsmåling Asker og Bærum Budstikke i sommer viste at tre av fire innbyggere støtter utbygging av E18.

Kostnadene blir uansett voldsomme. I tillegg til 40 mrd. for Asker- Lysaker blir også strekningen Lysaker- Oslo sentrum dyr.

Veivesenet har tidligere gjort flere forsøk å nedskalere prosjektet. Dette er imidlertid vanskelig, med mindre man fjerner bilfelt. Kollektivfelt, sykkel, bedre av- og påkjøringsfelt og helt avgjørende tverrforbindelser, som tunnel Gjønnes- Fornebu, tvinger seg uansett frem.

Noen hevder at bilister gjennom Bærum allerede har betalt inn mange millioner kroner i bompenger til E18. Formelt er dette ikke riktig. Penger her er gått bl.a. til E16 og Kolsåsbanen.

Våren 2016 skal Oslopakke 3 reforhandles. Her kan det bli et spesielt fokus på E18- prosjektet. Men skjebnen kan bli avgjort før den tid.

Til slutt blir det uansett Stortinget som kommer til å si ja eller nei til prosjektet.

  • MDG har for øvrig gitt ulike signaler om E18.

- Det er en misforståelse at vi vil skrote E18, sa kommunikasjonssjef i Oslo og Akershus, Carl Johansen, til Aftenposten under valgkampen. Da var det mindre enn en uke siden MDG hadde truet med å kaste ethvert byråd som ville bygge ut E18.

  • Det blir ikke privatbilistene som fyller ny E18. Det er ikke de som er problemet. Folk og politikere har misforstått, aller mest Ap, har NAF sagt til Aftenposten:

- Hele debatten har sporet av.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment