Tuesday, May 12, 2015

“I think one should be very careful with performance pay” – Aftenposten

Allerede i dag kan lærere i Oslo få lønnsøkning ut fra hvilke resultater de oppnår, men Oslo Høyre vil gå lenger og «innføre resultat- og prestasjonsbaserte lønninger for lærere».

Les også: Vil belønne lærere for elevenes resultater

- Jeg tror man skal være veldig forsiktig med prestasjonslønn, sier Anne-Karin Bjerkebro, leder av skolelederforbundet i Oslo.

Hun mener det er vanskelig å finne gode kriterier for måling som gjør at bonusen vil oppleves 100 prosent rettferdig.

- Vi er avhengig av at vi står sammen om skolens elever. Jeg mener det ligger en egenverdi i det. Vi kan ikke ha privatpraktiserende lærere.

Se debatten her:

- Dere har ikke forstått hva undervisning går ut på

Lærer og fortfatter Simon Malkenes mener Øystein Sundelin og Høyre i Oslo er på villspor når de vil innføre prestasjonsbasert lønn for lærere i skolene i Oslo. Han mener politisk ledelse i Oslo kommune ikke har forstått hva undervisning går ut på, når de kommer med et slikt forslag. – Prestasjonsbasert lønn for lærere har aldri fungert. Bare google det, så får du millioner av treff som viser det. Det finnes ingen forskning på at det fungerer, sier Malkenes i debatten. Se Sundelin forsvare forslaget i debatten på AftenpostenTV.

 

- Det er noen sjeldne talenter

Allerede i dag inngår mål og resultater som ett av flere kriterier i de lokale lønnsforhandlingene i Oslo. Bjerkebro, som er rektor på Brannfjell skole, synes dagens lokale lønnsforhandlinger er krevende nok.

- Nå er jeg heldig i den forstand at jeg er rektor på en ungdomsskole, hvor det foreligger noen resultater som er kvalitetssikret og har en type objektivitet, men vi er jo flere på skolen som jobber rundt de samme elevene og de kan bytte lærere fra ett år til et annet, sier Bjerkebro.

 

- Hva avgjør hvilke lønnstillegg dine lærere får?

- Det kan være eksamensresultater og resultater på elevundersøkelsen. Vi ser også på undervisningen. Jeg har et mål om at vi skal ha en felles god undervisning på skolen. Det er ikke gitt at noen skiller seg ut så mye at de får store deler av potten hvert år.

- Så det er ikke noen som er ekstra flinke og fortjener mer lønn?

- Det er noen sjeldne talenter, men utover det er det mange flinke, hardtarbeidende lærere og vanskelig å skulle peke ut noen.

- Det er allerede et stort press på karakterer

Elevorganisasjonen i Oslo mener prestasjonslønn kan skade undervisningen.

- Vurdering har to hovedformål, det er å bistå eleven i å utvikle seg faglig og å gi læreren et virkemiddel for å bistå eleven i den faglige utviklingen. Forslaget om prestasjonslønn bidrar ikke til noen av delene, men har heller et urovekkende potensial for misbruk sier leder Rahman Chaudhry.

Om flere poeng på prøven gir lønnstilskudd til læreren, kan det føre til at undervisningen legges opp til pugging av formler og datoer, ikke reell forståelse av pensum, frykter fylkeslederen.

- Prestasjonslønn vil føre til at eleven lærer for å vurderes, ikke for å lære. Det er allerede et stort press på karakterer, og vi kan ikke ha en Oslo-skole som legger mer vekt på vurdering enn den allerede gjør.

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment