Friday, July 15, 2016

Fly in the ointment for bright numbers from Orkla – E24

Saken oppdateres.

Orkla hadde inntekter på hele 9.433 millioner kroner i andre kvartal i år og leverte et justert driftsresultat på 996 millioner kroner. Det var en økning på inntekter med 22 prosent og i driftsresultat med hele 26 prosent. 

På forhånd hadde analytikerne ventet seg 9.219 millioner kroner i inntekter og 923 millioner kroner i justert driftsresultat, ifølge et konsensusestimat fra SME/TDN Finans.

Skåret i gleden er imidlertid nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge. På grunn av innføringen av flyseteavgiften hevdet lavprisselskapet Ryanair tidligere i vår at selskapet nå ikke vil fly mer fra Norge. Deretter flyttet de flyvingene til Gardermoen.

I kvartalrapporten til Orkla heter det at beslutningen om å avvikle Mosse Lufthavn Rygge har påført Orkla et samlet regnskapsmessig tap på 171 millioner kroner.

Orklas eierandel er nedskrevet med 71 millioner kroner og svekker resultatposten for tilknyttede og felleskontrollerte selskaper.
I tillegg er et lån på 100 millioner kroner til selskapet nedskrevet, noe som svekker resultatposten «øvrige resultatposter».

Samme resultat som i fjor

Orklas resultat før skatt endte på 1.259 millioner kroner i 2. kvartal, mot 1.280

millioner kroner i tilsvarende periode i andre kvartal 2015. D

et er fordi fjorårets tall inkluderer en engangsgevinst på 425 millioner kroner etter nedsalget i aluminiumselskapet Gränges.

Hvis man ser litt mer detaljert på resultatet så var Orklas andel av aluminiumsprodusenten Sapas resultat etter skatt 319 millioner kroner i kvartalet, mot kun 7 millioner kroner i samme periode i fjor. Det skyldes forbedringsprogrammer og en vridning av salget mot mer høyverdiprodukter, ifølge selskapet selv.

Vannkraftselskapet Hydro Power oppnådde et driftsresultat på 53 millioner kroner, mot 27 millioner kroner i samme periode i 2015. Fremgangen skyldes primært høyere kraftpriser.

Har en milliard klar 

I løpet av første halvår 2016 har Orkla frigjort 1,3 milliarder kroner ved å selge aksjer og eiendom. Midlene vil benyttes til å investere ytterligere i merkevarevirksomheten, skriver selskapet. 

Etter å ha kjøpt den britiske malerverktøy-virksomheten Harris og den tsjekkiske matprodusenten Hamé tidligere i vår er altså Orkla på jakt etter enda mer. 

– For niende kvartal på rad har vi organisk omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten. Orkla hadde betydelig fremgang i driftsresultat som følge av økt salg og interne forbedringsprosjekter. I tillegg pågår det krevende integreringsarbeid etter flere oppkjøp. Jeg er også meget tilfreds med utviklingen i aluminiumselskapet Sapa, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en melding fra selskapet.

No comments:

Post a Comment